معرفی قطارهای سنتی قطر

راهنمای سفر علی سربالاوند 18 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
غذاهای قطر برای مردم این کشور یک گنجینه است. آن‌ها غذاها را با اشتیاق و عشق می‌پزند و منحصر‌ به ‌فردترین طعم‌ها را ایجاد می‌کنند. ترکیبی غنی از ادویه‌ها و تکنیک‌های آهسته‌پزی توانسته است از بهترین غذاهای قطر یک لیست بلندبالا بسازد. بیایید ببینیم این غذاها قرار است چه جادویی را برای ما رو کنند.

در ادامه ۱۴ مورد از بهترین غذاهای قطر را معرفی کرده‌ایم و از محتویات و دستور پخت آن گفته‌ایم.

دلمه برگ مو
«ورق عنب» یا برگ‌انگور یا برگ‌ انگور شکم پر، هر چه که اسمش را بگذارید همان دلمه برگ انگور خودمان است با این تفاوت که داخل دلمه عطر و طعم خلیجی دارد. این غذا یک میان‌وعده سبک معروف برای هر یک از ساکنین دوحه و یکی از بهترین غذاهای قطر است.

می‌خواهید یک وعده غذایی را شروع کنید و به قول ‌معروف چیزی بخورید که ته دلتان را بگیرد؟ این غذا یک راه عالی برای شروع وعده غذایی است. این غذا حاوی گوشت، برنج و سبزیجاتی لبریز از برگ‌های انگورترش و انواع چاشنی‌های غذایی است.


برگ انگور شکم‌پر
دو نسخه محبوب از برگ‌ انگور شکم پر وجود دارد: نسخه گیاهی و گوشتی. در‌حالی‌که نسخه گوشتی آن اغلب به صورت گرم سرو می‌شود، برگ مو بهترین طعمش را موقعی ارائه می‌دهد که سرد باشد. هر دو شکل دلمه برای هر مناسبت و وعده غذایی مناسب هستند.

این غذا که یکی از بهترین غذاهای قطر است، از برنج دم‌کشیده بسیار نرم با طعم گوشت بره و ادویه‌جات و ترشی‌جات درست شده است. نسخه گیاهی کمی ساده‌تر است و فقط شامل برنج و سبزیجاتی است که آن‌ها را در برگ‌های انگور می‌پیچند. در بین انواع غذاهای قطر دلمه از معروف‌ترین‌هاست.

مجبوس؛ برنج قطری با گوشت یا مرغ
مجبوس یا مچبوس (هایپرلینک مطلب غذای خاورمیانه) که با نام‌های ماچبوس مرغ یا سالسا نیز شناخته می‌شود، یک غذای برنجی محبوب در هر رستوران قطر و دوحه است. مردم اغلب این غذا را با سس سیر گوجه‌فرنگی برای مزه‌دارکردن آن استفاده می‌کنند.

مچبوس با مرغ معمولی، شامل ترکیبی غنی از ادویه‌ و سبزیجات متنوع مثل گشنیز، زیره، کاری، میخک و دارچین است. ادویه‌ها علاوه بر طعم لذیذ و سیر‌کننده، عطر دل‌چسبی هم به این غذا می‌دهند. این غذاها را هم نمی‌توان در لیست بهترین غذاهای قطر وارد نکرد.

مجبوس؛ برنج قطری با گوشت
ادویه‌ها باید به نسبت مناسب ترکیب شوند وگرنه طعم مجبوس را خراب می‌کنند. مهم‌ترین نکته در مورد این غذا استفاده از مواد مختلف در آن است. تقریباً با همه انواع گوشت می‌توان آن را درست کرد، اما معمولاً گوشت مرغ یا بره در اولویت قرار دارند.


در بین انواع غذاهای قطر، این غذا بعد از ساعت‌ها آهسته‌پخته‌شدن، یک گوشت آبگوشتی مرطوب و زیبا به شما تحویل می‌دهد. این آبگوشت که با برنج سفید دم‌کشیده مخلوط می‌شود، طعمی ایجاد می‌کند که مقاومت در برابرش ناممکن است. این غذا معمولاً با ماست رایتا (ماست یونانی مخلوط با سیر، زنجبیل، خیار …) یا سالاد برای یک وعده غذایی سرو می‌شود.

کوسا محشی؛ کدو شکم پر
سبزیجات خام همیشه محبوب‌ترین غذاها در هر وعده غذایی مناطق مدیترانه‌ای هستند. قطر و دوحه هم از این قضیه مستثنی نیستند. کوسا مهشی، کدو سبز لطیفی است که با برنج و گوشت چرخ‌کرده پر شده است. این غذا معمولاً با نعنا و جعفری پخته می‌شود. در بین انواع غذاهای قطر این یکی درصد سبزیجاتش بیشتر از بقیه است.

نسخه‌های مختلفی از کوسا محشی وجود دارد، اما همه آنها گوشت بره و سبزیجات چرخ‌کرده را به‌عنوان مواد اصلی در خودشان دارند. این اجزا به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند تا لقمه‌های غذایی چشم نواز و شکلی زیبا ایجاد کنند.

روش معمولی برای سرو کوسا محشی این است که آن را در سس گوجه‌فرنگی یا ماست فرو کنید. آن‌ها طعمی جادویی را به کدو سبز پر‌شده، اضافه می‌کنند. هیچ لیستی از بهترین غذاهای قطر پیدا نمی‌کنید که در آن خبری از کوسا محشی نباشد.


ام علی؛ پودینگ خاورمیانه و یکی از جذاب‌ترین و بهترین غذاهای قطر
به به! چه اسم جذابی! ام علی! به‌ معنی مادر علی یا ننۀ علی! آنقدر اسمش نازنین است که آدم دلش می‌خواهد چشم ‌بسته امتحانش کند. ام‌علی پودینگ کلاسیک دوحه و یکی از بهترین دسرهای قطر است که به دوست‌داران دسر اختصاص داده شده است. در ضمن این غذا طعمی شیرین و لذیذ با بافتی خامه‌ای و لطیف ارائه می‌دهد.

ام علی؛ پودینگ خاورمیانه و یکی از جذاب‌ترین و بهترین غذاهای قطر
منشأ ام‌علی مصر است. داستان پیدایش این غذا هم جالب است. ام‌علی به همسر یکی از حاکمان مصر در قرن دوازدهم اشاره دارد. با ‌این ‌حال، بعضی می‌گویند این اسم، اسم زنی است که در شهر زندگی می‌کرده است. روایت دوم به واقعیت نزدیک‌تر است، چون خودتان بهتر می‌دانید تاریخ را فاتحان می‌نویسند.



طی چندین قرن، این غذا همچنان محبوبیت و طعم دلچسب خود را حفظ کرده است. پودینگ سنتی‌ ام‌علی از شیرینی، شیر، شکر، کشمش و آجیل به‌عنوان مواد اصلی تشکیل شده است. استفاده از آجیل و ادویه‌های مختلف هم نسخه سالم‌تری از این غذا را ایجاد می‌کند. در بین غذاهای معروف قطر این یکی از همه معروف‌تر است.

کباب نخی؛ یکی از پرطرفدارترین و بهترین غذاهای قطر
یکی دیگر از غذاهای معروف قطر، کباب نخی است. کباب نخی سرشار از پروتئین به‌راحتی درست می‌شود و طعم‌های خوشمزه و ترکیبی از سبزیجات و گوشت را به نمایش می‌گذارد. کباب نخی معمولی در سبزیجات خیس‌ و خمیری‌ شده خوابانده می‌شود تا به‌وقت سرخ‌کردن خیلی خوب مغز پخت شود.


ادویه‌های جادویی عربی به این پیش‌غذای فوق‌العاده طعمی قوی و به ‌یاد ‌ماندنی می‌دهد. اگر از غذاهای گوشتی خسته شده‌اید و می‌خواهید یک وعده غذایی خوشمزه‌تر داشته باشید، کباب نخی، یک گزینه ایده‌آل است.

یادتان باشد هیچ ‌کس نمی‌تواند در برابر این کباب نخی ترد مقاومت کند!

سالونا؛ خورش کلاسیک عربی
سالونا یک خورش سنتی عربی است که معمولاً از گوشت گاو، بره یا ماهی و سبزیجات تشکیل شده است. هر نوع گوشتی که در دست داشته باشید با این غذا سازگار است و تنوع زیادی از سالونا با طعم‌ها و بافت‌های متنوع ایجاد می‌کند.


نسخه گیاهی سالونا هم وجود دارد که سالم‌ترین سبزیجات و ادویه‌جات مانند سیر، زنجبیل و پیاز سرخ‌شده را در آن ترکیب می‌کنند. سالونا غذای خانگی مورد‌ علاقه قطری‌هاست که معمولاً با برنج یا نان سرو می‌شود.

سالونا؛ خورش کلاسیک عربی
یک قاشق غذاخوری سالونا را امتحان کنید، طعم دلپذیر آن ذهن شما را متحیر خواهد کرد و بعد خواهید گفت این غذا یکی از بهترین غذاهای قطر است. اطمینان حاصل کنید که از مقدار زیادی برنج یا نان برای خیس‌کردن سبزیجات و آبگوشت استفاده می‌کنید، چون این مواد روح این غذاست. سالونا هم از غذاهای معروف قطر است.

هریس؛ گندم و مرغ کوبیده‌شده
هریس یکی از غذاهای سنتی قطر است. نسخه‌های مختلفی از هریس‌ها با طعم‌ها و مواد تشکیل‌‎دهنده متفاوت وجود دارد، اما هریس‌های قطری معمولاً شامل گندم و مرغ هستند. این غذا یکی از اصیل‌ترین و بهترین غذاهای قطر است که زیبایی فرهنگی و آشپزی این کشور ثروتمند را نشان می‌دهد.


هریس خیلی خیلی به حلیم خودمان نزدیک است با این تفاوت که ما در ایران از گوشت استفاده می‌کنیم و نه مرغ! هریس در کتاب آشپزی قرن ۱۰ ظاهر شد و زودتر از هر غذایی در این لیست قرار گرفته است.

 هریس؛ گندم و مرغ کوبیده‌شده
برای تهیه این غذا گندم را می‌جوشانند و خوب می‌کوبند، بعد با گوشت مخلوط می‌کنند. بافت چرب و چسبنده آن کاملاً شبیه فرنی یا گریل است. طعم سنتی Harees کاملاً ملایم است.

مادروبه عمانی؛ برنج کوبیده‌شده
یکی دیگر از غذاهای معروف کشور قطر مادروبه است. مادروبه در زبان عربی به‌ معنای برنج کوبیده ‌شده است. در واقع این اصطلاح برنج له ‌شده را پس از ساعت‌ها دم‌کشیدن نشان می‌دهد. این غذا ترکیبی از برنج است که با مرغ له ‌شده، شیر، کره و هلْ مخلوط‌شده و عطر و طعمی فوق‌العاده به شما می‌دهد.



اگر عاشق غذاهای لطیف و خوش‌خوراک هستید، در بین بهترین غذاهای قطر غذایی ایده‌آل‌تر از مادروبا وجود ندارد. مواد در آن کاملاً مخلوط و به ‌آرامی برای ساعت‌ها پخته می‌شوند و در نتیجه یک بافت مرطوب و لطیف در آن ایجاد می‌شود.

یک ماده مخفی وجود دارد که این غذا را بسیار خاص می‌کند: لیموترش خشک. آن‌ها طعم خاکی بی‌نظیری را به برنج کوبیده می‌آورند که بعد از خوردن اولین قاشق نمی‌توانید آن را فراموش کنید. بهترین روش برای سرو مادروبا زمانی است که هنوز گرم است و رایحه‌ای فوق‌العاده به شما ارائه می‌دهد.

غازی/ شُوْوَه؛ بره اصیل عراقی روی برنج
غازی/ شُوْوَه یک غذای مبتنی بر گوشت است که به دوست‌ داران گوشت بره تقدیم می‌شود. غازی غذای ملی عراق است اما در قطر و سایر کشورهای عربی هم محبوب است. غازی یک غذای آرام‌پخت است که با یک بره کامل پر از آجیل و کشمش برشته ‌شده و با برنج سرخ‌شده، سرو می‌شود.


بعد کل گوشت بره پخته‌ شده برای سرو به برش‌های کوچکتر بریده می‌شود. غازی/ شُوْوَه یک غذای غنی از مواد مغذی و خوشمزه برای جشن‌های بزرگ است. اگر عاشق خورش‌ها و غذاهای آهسته‌پز هستید، مطمئناً طعم و بافت زیبای غازی/ شُوْوَه را دوست خواهید داشت.

درست است که این غذا، غذای ملی عراق است، اما آنقدر خوشمزه هست که جزو بهترین غذاهای قطر هم حسابش می‌کنند. چرا؟ چون قطری‌ها عاشق این غذا هستند.

سمبوسه؛ غذای رسمی کشورهای عربی
سمبوسه یک غذای معروف در منطقه خاورمیانه و قطر است. این میان‌ وعده خوشمزه را می‌توانید تقریباً در هر مکانی در قطر، از فروشندگان خیابانی و رستوران‌ها گرفته تا کافه‌ها پیدا کنید.


نام سمبوسه در هندی به معنای شیرینی مثلثی است. این غذا در آسیای مرکزی در قرون وسطی به‌واسطه اولین دستور‌العمل‌های موجود در کتاب‌های آشپزی عرب در قرن سیزدهم سروشکل گرفت.

سمبوسه
سمبوسه ترکیبی از سیب‌زمینی، نخود فرنگی و پیاز است. قطری‌ها معمولاً برای تهیه سمبوسه خوش‌طعم آن را سرخ می‌کنند. سمبوسه در اشکال مختلفی مانند شکل‌های هلالی، مخروطی و مثلثی طبخ می‌شود.

شما می‌توانید کیفیت سمبوسه را فقط با نگاهی به پوسته آن متوجه شوید. یک سمبوسه خوب باید پوسته طلایی‌ و قهوه‌ای کاملی داشته باشد و هیچ لکه سیاهی روی آن نباشد.

ثرید؛ یکی از مقوی‌ترین و بهترین غذاهای قطر
ثرید یکی از سیر‌کننده‌ترین و کامل‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در این کشور پیدا کنید. سه جزء اصلی دارد: سبزیجات، سس و گوشت.


بهترینThareed  شامل مرغ و سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج یا لوبیاست. اما با هر نوع گوشت و سبزیجات هم پخته می‌شود. نکته خاص در مورد Thareed لایه نان تنوری یا نان تورتیلا در زیر خورش است.

 ثرید؛ یکی از مقوی‌ترین و بهترین غذاهای قطر
این لایه نان خیس‌ شده به ‌آرامی در دهان شما ذوب می‌شود. مردم اغلب خورش را با گشنیز خرد ‌شده تزیین می‌کنند تا طعم آن بهتر شود.

ثرید حاوی تمام ذات زیبای آشپزی عربی است و یکی از بهترین غذاهای قطر است؛ از نان ترد، سبزیجات مغذی، و همچنین گوشت دلچسب گرفته تا ادویه‌های خوش‌طعم را با این غذا مزه خواهید کرد. ببخشید اگر با شکم خالی این مطلب را می‌خوانید!

بالالیت؛ صبحانه سنتی عربی
Balaleet یک گزینه رایج برای صبحانه در قطر است که ترکیبی از طعم‌های شیرین و خوش‌طعم است. یک بشقاب معمولی Balaleet شامل ورمیشل شیرین‌شده با یک تکه املت تخم ‌مرغ است. شیرینی آن از چاشنی‌های اصلی مانند زعفران، گلاب و هل می‌آید.


بلالیت؛ صبحانه سنتی عربی
گاهی اوقات این دو جزء با سیب‌زمینی و پیاز تفت داده‌شده همراه می‌شوند و طعم‌های منحصر‌ به‌ فرد و متضادی را ارائه می‌دهند. بلالیت یک غذای سنتی برای تعطیلات عید است. در لیست بهترین غذاهای قطر، این صبحانه در صدر مجلس صبحانه‌ها قرار دارد. بلالیت از غذاهای معروف کشور قطر هم هست.

مرگوگ؛ خورش بره و سبزی
مرگوگ یک خورش مقوی و خوش‌طعم‌شده با گوشت و سبزیجات است. معمولاً شامل گوشت بره یا مرغ و سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، هویج و پیاز می‌شود. مرگوگ معمولاً با ریختن روی نان نازک، سرو می‌شود.


رایحه گوشتی و لطیف آن از ادویه‌هایی مانند دارچین و زیره تشکیل شده است تا دهان شما را خوشبو کند. مشابه خورش‌های معمولی قطری،Margoog  دارای بافت لطیف و خوش‌بو با طعمی تند است. ساخت Margoog نیاز به زمان و حوصله دارد، مرگوگ به ‌عنوان یکی از بهترین غذاهای قطر، صبر شما را می‌سنجد.

پودینگ ساگو
ساگو بافت اصلی ساقه‌های نخل است که در مناطق گرمسیری رشد و همین آن را به یک ماده محبوب برای غذاها و دسرهای مختلف در قطر تبدیل می‌کند. ساگو به شکل مرواریدی ریز تولید و به فروش می‌رسد و برای تهیه پنکیک یا پودینگ استفاده می‌شود.


پودینگ شیرین Sago یک دسر عالی است که غذای شما را کامل می‌کند. معمولاً آن را با شکر، آب و شیرْ مخلوط می‌شود و می‌جوشانند. تنوع بی‌شماری از پودینگ ساگو وجود دارد چون می‌توانید طعم‌های متنوعی را به این غذا اضافه کنید. کلا در بین انواع غذاهای قطر، تعداد زیادی پودینگ پیدا می‌کنید.

دارای بافتی ژلاتین‌مانند و نرم است که با طعمی متمایز و خنثی ترکیب شده است. بعضی از نسخه‌های پودینگ ساگو بسته به موادی که استفاده می‌شود، مزه‌ای طعم‌دار و گوشتی می‌دهد.

از بین بهترین غذاهای قطر کدام یکی را بیشتر از همه دوست دارید؟
کدام یکی از بهترین غذاهای قطر توجه شما را جلب کرد؟ هرچند این غذاها بسیار خوشمزه و مغذی هستند، اما این لیست فقط یک بند انگشت از اقیانوس غذاهای قطر است.

هرچه بیشتری امتحان کنید، غذاهای یک کشور خاص را بهتر درک می کنید و قطر هم از این قاعده مستثنی نیست. توصیه می‌کنیم حتما این خوراکی‌ها را در خانه تهیه و رژیم غذایی خود را غنی کنید.

اگر فرصتی برای بازدید از این کشور زیبای خاورمیانه داشته باشید، اول کدام غذا را امتحان می‌کنید؟ ما واقعاً در مورد پاسخ شما کنجکاو هستیم، پس نظرتتان را برای ما بنویسید.
مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX