باهم به گوشه ای از دنیا سفر می کنیم، اینبار تفلیس

راهنمای سفر فریبا آردم 11 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

تفلیس یکی از مهمترین و البته پایتخت کشور گرجستان می باشد که به خوبی زندگی شهری و سنتی و باستانی ادغام کرده و همین امر باعث جذابیت بیش از انتظار این شهر شده است. تفلیس امروزه به یکی از مهمترین و معروف ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شده است، دلیل این اتفاق داشتن طبیعت زیبا، تاریخ چندین و چند ساله، فرهنگ غنی، موقعیت جغرافیایی و معماری چشمگیر این شهر می باشد. تفلیس مقصد بسیار مناسبی هم برای افرادی است که علاقه دارند بسیار لوکس و گران سفر کنند و هم برای افرادی که کوله گردی می کنند و می خواهند سفر ارزان و مقرون به صرفه ای داشته باشند. همچنین تفلیس برای داشتن کافه رستوران های عالی و متعدد با غذا و نوشیدنی و میان وعده های لذیذ شهرت بسیار زیادی در جهان به دست آورده است. از طرف دیگر تفلیس برای علاقمندان به خرید نیز مقصد فوق العاده ای به شمار می رود چرا که در این شهر مراکز خرید خیلی خوبی وجود دارد. تفلیس شهری است که در تمام گوشه کنارهای آن می توانید فرهنگ و معماری بسیار قدیمی را در کنار معماری جدید و مدرن را مشاهده کنید و از تلفیق آنها لذت ببرید. شهر قدیم تفلیس دارای کوچه های باریک و خانه های تاریخی با بالکن های زیبا است و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس می باشد. در تفلیس آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب را شاهد خواهیم بود که البته تحت تاثیر آب و هوای قاره ای نیز می باشد. به عبارت ساده تر تابستان های تفلیس گرم و زمستان های سردی دارد. بهترین زمان سفر به تفلیس بهار و تابستان می باشد، چرا که در این 2 فصل هوا به نحوی است که می توانید بهترین مناطق تفلیس را با خیال راحت ببینید و از تمام جاذبه های گردشگری آن لذت ببرید. راهنمای سفر به تفلیس به منظور آشنایی مسافرین عزیز تور تفلیس توسط آژانس گردشگری ابرآسا گردآوری شده است. با ما همراه باشید...

راهنمای سفر به تفلیس

موقعیت جغرافیایی تفلیس

تفلیس به دلیل قرار داشتن در محل تلاقی راه های مهم، همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این شهر زیبا در 120 کیلومتری رسته کوه بزرگ قفقاز و 250 کیلومتری از دریای سیاه واقع شده است. تفلیس با شهرهایی مانند استانبول، رم، تاشکند، بوستون، شیکاگو و بارسلون هم عرض می باشد. شهر تفلیس در دره و در دو طرف رود متکواری ساخته شده است، قابل ذکر است رود متکواری از کوه های ترکیه سرچشمه می گیرد و به طول 36 کیلومتر در تفلیس جاری است. تفلیس در گذشته های بسیار دور ابتدا در امتداد ساحل رودخانه ساخته شد و بعد با افزایش جمعیت روز به روز گسترش یافت و به دامنه کوه و فلات های اطراف کشیده شد، ناگفته نماند که این فلات ها در شمال و شمال شرق شهر قرار گرفته اند.

موقعیت-جغرافیایی-تفلیس

تاریخچه تفلیس

یکی از پادشاهان قدیمی گرجستان به نام "واختانگ اول" به شکار رفته بوده، به ناگاه متوجه چشمه آب گرم شده و دستور می دهد در آن مکان شهری بنا شود، این داستانی است که از دوره های بسیار دور برای بنیان گذاری شهر تفلیس زبان به زبان بین مردم پیچیده است. قدمت و آثار باستانی در تفلیس نشان می دهد که از زمان های بسیار دور، یعنی زمان انسان های اولیه و حتی قبل از آن، تفلیس و در واقع گرجستان وجود داشته است. پس از ساکن شدن مردم در این شهر، و اتفاقاتی که در دوره مفرغ افتاد، مردم گرجی باهم متحد شدند. بین گرجی ها 2 اتحاد با نام های دیائوخی و کولخیس تا چند قرن وجود داشت و همین وحدت باعث به استقلال رسیدن آنها شد. نکته بسیار جالب از تاریخ این شهر و در واقع این کشور، این است که گرجستان مدت های بسیار طولانی جزو خاک ایران بوده است و حاکمان ایرانی بر آن حکم رانی می کردند، بنابراین چنانچه به تور تفلیس پاییز 1402 بروید، در جاذبه های تاریخی، آثاری از ایران را مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه-تفلیس باتومی

بهترین رستوران های تفلیس

داشتن رستوران و غذاهای خوش طعم و خوش رنگ و لعاب تنها برای شکم گردها نیست بلکه برای تمام افرادی است که به سفر می روند. خوردن غذاهای محلی و سنتی هر شهر و کشور کاری بسیار جذاب و لذیذ است که هر فرد در سفرش می تواند انجام دهد. تفلیس در دوره ای جزو خاک ایران بوده است و همین امر باعث شده تا از نظر فرهنگ و طبع و خلق و خو بسیار نزدیک ایرانیان باشند. همین مسئله نیز موجب شده تا خلاف بسیاری از شهرهای دیگر، طعم غذاهایشان برای ما بسیار خوب و خوشایند باید و از آن لذت ببریم. عطر و طعم غذاهای تفلیس بسیار عالی است که نه تنها ایرانیان بلکه تمام گردشگران سرتاسر دنیا عاشق غذاهای تفلیس هستند. در تفلیس نه تنها غذاهای محلی بلکه غذاهای بین المللی سرو می شود. در این بخش چند مورد از بهترین رستوران های تفلیس را نام برده ایم تا در سفرتان بتوانید انتخاب راحت و مطلوبی داشته باشید.
رستوران ازو (Ezo): در این رستوران غذاهای اروپایی و گرجی سرو می شود.
رستوران سیسکویلی (Tsiskvili): این رستوران غذاهای سنتی و اصیل گرجستانی را طبخ می کند.
رستوران آذرپاشا (Azarphesha): در این رستوران زیبا نیز می توانید غذاهای گرجستانی و سنتی را با طعم عالی امتحان کنید.
رستوران لولیتا (Lolita): در این رستوران که دارای معماری مدرن است غذاهای اروپایی سرو می شود و دارای کافه بار نیز می باشد.
رستوران ساخاچاپور (Sakhachapure): شهرت این رستوران برای غذای خاچاپوری است و همه برای خوردن خاچاپوری به اینجا می آیند ولیکن شما می توانید از منو غذای دیگری انتخاب نمایید.
رستوران زاخار زاخاریچ (Zakhar zakharich): در این رستوران غذاهای سنتی و بومی تفلیس را می توانید بچشید.
رستوران ماپشالیا (Mapshalia): اگر تمایل دارید در یک رستوران ارزان قیمت غذاهای قدیمی و سنتی گرجی را تست کنید، این رستوران بهترین گزینه برای شما به شمار می رود.

رستوران-تفلیس

بهترین هتل های تفلیس

تفلیس در سال های اخیر بسیار سر زبان ها افتاده و سالانه میلیون ها مسافر و توریست را به خود جذب می کند. همین امر باعث شده تا روز به روز در صنعت گردشگری و رفاهی پیشرفت و توسعه داشته باشد. ساخت هتل های بسیار عالی و مطابق استانداردهای جهانی و همچنین ساخت هتل های معروف زنجیره ای در این شهر نیز از پیشرفت های تاثیرگذار در جذب توریست برای تفلیس بوده است. اقامتگاه و محل استراحت یکی از مهمترین قسمت ها در سفر به شمار می رود به صورتی که بسیاری از افراد قبل از سفرشان تحقیقات بسیار زیادی برای انتخاب محل اقامت می کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. از این رو سایت های بسیاری در سراسر دنیا هستند که به بررسی هتل ها می پردازند و آنها را تحلیل می کنند و نظر و تجربه کاربران را ثبت می کنند. ما بهترین هتل های تفلیس را برایتان نام بردیم تا در انتخاب هتل در سفرتان کمکی کرده باشیم. با ما همراه باشید. 
هتل هالیدی این (Holiday inn Tbilisi)
هتل رومز تفلیس (Rooms hotel Tbilisi)
بوتیک هتل شماره 12 (No12 boutique hotel)
هتل بریتیش هاوس (Hotel british house)
هتل ریور ساید (Hotel river side)
هتل بتسیز (Betsys hotel)
هتل بوتیک اولد تفلیس (Old tbilisi noutique hotel)
هتل رادیسون بلو ایوریا (Radisson blu iveria hotel)
هتل لایت هاوس اولد سیتی (Light house-Old city)
هتل ماریوت (Tbilisi marriott hotel)
هتل بیلتمور تفلیس (The biltmore hotel)


هتل-تفلیس

انواع تور و ویزای گرجستان

تور تفلیس یکی از تورهای پر طرفدار و محبوب بین ایرانیان می باشد. تور تفلیس در فصل های مختلف و در بازه زمانی های متفاوت ارائه می شوند که شما می توانید با توجه به وقت و هزینه گزینه مناسب خود را انتخاب نمایید. برای رفتن به تفلیس نیاز است که شما قبل از رزرو تور، اقدام به گرفتن ویزا کنید، این کار را آژانس هواپیمایی ابرآسا پرواز برای شما به بهترین شکل و کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد داد. توجه داشته باشید گرفتن ویزا و البته رزرو تور تفلیس زمستان 1402 نیازمند مدارکی است که کارشناسان ما به شما خواهند گفت، ولیکن تا مدارکتان تکمیل نباشد اقدامی برای شما نمی تواند صورت گیرد. در مورد انواع ویزای تفلیس نیز باید بگوییم می توانید به راهنمای سفر به گرجستان مراجعه کرده و انواع ویزا و توضیحات کامل آنها را در آنجا مطالعه نمایید.

ویزای-تفلیس

بهترین مراکز خرید تفلیس

خرید کردن نیز از دیگر جاذبه های گردشگری شهرهای مختلف به شمار می رود و از آنجایی که تفلیس دارای بازارهای قدیمی و جدید متعددی می باشد، یکی از بهترین مقاصد توریستی برای علاقمندان به خرید محسوب می شود. در تفلیس نیز همانند جاهای دیگر دنیا حراجی های خوبی برگزار می شود که اگر قصد خرید بسیار خوبی از حراجی ها را دارید می بایست سفرتان را برای ماه های ژانویه تا مارس و یا ژوئن تا آگوست برنامه ریزی نمایید. بازارهای قدیمی تفلیس با معماری های زیبا و باستانی می تواند سفری باشد در دل تاریخ این شهر، حتی اگر قصد خرید ندارید بهتر است حتماً از آنها بازدید کنید. در این قسمت از راهنما از آژانس گردشگری ابرآسا قصد داریم تا معروف ترین و بهترین مراکز خرید و بازارهای تفلیس را نام ببریم تا در سفر خود از آنها استفاده کنید.
مرکز خرید ایست پوینت (East point)
مرکز خرید تفلیس مال (Tbilisi mall)
مرکز خرید گالری مرانی (Shopping gallery merani)
مرکز خرید گالریا تفلیس (Galleria tbilisi)
مرکز خرید سنترال (Central shopping mall)
مرکز خرید اوت لت پارک (Outlet park)
مرکز خرید اوراسیا (Eurasia shopping mall)
مرکز خرید جی تی سی (GTC)
مرکز خرید لیلو مال (Lilo mall)
مرکز خرید مگالین (Megaline)
مرکز خرید ساموسلی پیرولی (Samoseli pirveli)
مرکز خرید پکینی اونیو (pekini avenue)
مرکز خرید درای بریج مارکت (Dry bridge market)
مرکز خرید کارواسلا (Karvasla)

مرکز-خرید-تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس

همانطور که گفته شد تفلیس یک شهر بسیار قدیمی است که دارای آثار باستانی خیلی زیادی است، از طرفی طبیعت و قرار گیری در کنار رودخانه و بین کوه های بلند قامت از دیگر جذابیت های این شهر برای مسافران و توریست ها می باشد. ترکیب زندگی سنتی با معماری های قدیمی و زندگی مدرن با سازه های جدید و به روز، جاذبه هایی را برای گردشگران ایجاد می کند که آنها علاقمند می شوند در شهر قدم بزنند و این تلفیق زیبا را از نزدیک ببینند. جاذبه های توریستی تفلیس به قدری است که برای بازدید از آنها و وقت گذراندن در این شهر نیاز است چند روزی را در این شهر اقامت گزینید و به گشت و گذار بپردازید. در این قسمت چند مورد از بهترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس را برایتان نام بردیم تا در سفرتان از آنها نهایت لذت را ببرید، با ما همراه باشید.

کلیسای متخی (Metekhi) و تندیس پادشاه واختانگ یکم (Vakhtang I Gorgasali): از آنجایی که مردم بنیانگذار و موسس شهر تفلیس را پادشاه واختانگ یکم می دانند، بنابراین مشخص است که برای این فرد احترام بسیار زیادی قائل هستند، تندیس وی در شهر تفلیس از مهمترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری است که در مجاورت کلیسای مهم و قدیمی متخی می باشد و هر دو این جاذبه های توریستی مشرف به رودخانه می باشند.

مسجد تفلیس: گرجستان سومین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود اعلام کرد و در کل کشور مسیحی ارتدکسی به شمار می رود. ولیکن همانند بسیاری از کشورهای دنیا می توان گفت چند مذهبی می باشد. با وجود اینکه اکثریت مردم در گرجستان مسیحی هستند، ولی مسلمان و یهودی هم در بین آنها دیده می شود. مسجد تفلیس برای مسلمانان این شهر بنا شده است و به قدری معماری زیبایی دارد که به یکی از شاخص ترین و بهترین جاذبه های شهر مبدل شده است.

باغ ملی گیاه شناسی تفلیس: در پشت قلعه ناریکالا یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس یعنی باغ ملی گیاه شناسی قرار گرفته است. گشت و گذار در این پارک می تواند شما را از ازدحام و شلوغی و زندگی شهری دور کند و به شما آرامش ببخشد. در این باغ 2 آبشار وجود دارد که به جذابیت آن می افزاید. این باغ 3 قرن قدمت دارد و وسعت آن به بیش از 160 هکتار می رسد.

تندیس یادبود کارتلیس ددا (Kartlis deda): این مجسمه یادبود که روی تپه ای ساخته شده است، مادر گرجستان نیز نام دارد و نماد شهر تفلیس هم به شمار می رود. این تندیس که با آلمینیوم ساخته شده است، لباسی سنتی از گرجستان را بر تن دارد. در دست راست این مجسمه شمشیر و در دست چپش یک جام می باشد. این نماد به مناسبت 1500 سالگی شهر تفلیس و در سال 1958 با 20 متر ارتفاع به دست مجسمه ساز گرجی ساخته شده است.

قلعه ناریکالا (Narikala): در نزدیکی کلیسای متخی قلعه ای وجود دارد که نام آن قلعه ناریکالا است که بالای تپه ای مشرف بر شهر قدیم تفلیس و رودخانه می باشد. شما می توانید سوار تله کابین شده و خود را به بالای تپه برسانید. نام این قلعه در لغت به معنای قلعه کوچک می باشد. قلعه ناریکالا که در طول سال ها بارها و بارها ویران شده و مورد بازسازی قرار گرفته است، در قرن چهارم برای اولین بار بنا شده است.

از دیگر جاهای توریستی و دیدنی تفلیس می توان به حمام چشمه های معدنی گوگردی، تفلیس قدیم با بناهای هنری، کاروان سرا، کلیسای جامع سیونی، میدان بازار، پل صلح، کلیسای جامع تثلیث، موزه ملی گرجستان، موزه اشغال شوروی، کلیسای کاشوتی و تئاتر و اپرای ملی گرجستان اشاره کرد.

جاذبه-های-گردشگری-تفلیس

اطلاعات ضروری تفلیس

با وجود اینکه گفتیم تفلیس و فرهنگ مردم آن بسیار به ایران نزدیک است، ولیکن سال هاست به استقلال رسیده است و بسیار طبیعی است که اطلاعاتی داشته باشد که برای مردم ما غیرآشنا باشد. برای سفر به مکان های تازه و غریب، بهتر است قبل از سفر نکاتی را بدانید تا در سفرتان دچا مشکل نشوید، البته امروزه با ابزاری که در اختیار مردم است، کمتر پیش می آید کسی در جایی با مشکل روبرو شود، ولی خوب است که اطلاعات پایه و پیش پا افتاده را بدانید تا از بروز حوادث غیرمنتظره جلوگیری کنید.
زبان: مردم تفلیس به زبان گرجی صحبت می کنند.
دین: مردم تفلیس اکثراً دارای دین مسیحیت هستند.
واحد پول: لاری (GEL)
بایدها و نبایدها: در تفلیس با اینکه مسیحی هستند و این کشور جزئی از اروپا می باشد، ولیکن بسیار به لباس پوشیدن خود اهمیت می دهند و لباس های باز استفاده نمی کنند، بنابراین بهتر است شما هم در لباس پوشیدن خود کمی دقت نمایید البته قابل ذکر است هسچ منع و نبایدی برای شما وجود ندارد. از طرف دیگر به دلیل داشتن تاریخ و فرهنگ غنی کشور، مردم تفلیس بسیار آداب و رسوم و سنت هایشان را مهم میشمارند و به آنها پایبند هستند، شما در سفرتان به تور تفلیس نوروز 1403 نباید سنت های آنها را نادیده بگیرید و یا آنها را مسخره کنید. مردم تفلیس بسیار مهمان نواز و مهربان هستند، بنابراین هنگام تعارف کردن و پذیرایی از شما بسیار خوشحال می شوند که از آنها تشکر نمایید.

اطلاعات-ضروری-تفلیس

سوغاتیهای تفلیس

همواره خرید سوغات در سفر به تنهایی یک جاذبه مهیج و جالب می باشد. سوغات خرید یک وسیله ایست که در شهر و کشور محل سکونت خودتان نیست، و می تواند به خوبی خاطره شهر یا کشوری که رفته بودید را برایتان بازسازی کند. تفلیس هم از این قاعده مستثنا نیست، با داشتن سالانه میلیون ها گردشگر، وسیله و اقلامی دارد که مختص همین منطقه و همین شهر است که می توانند بهترین سوغاتی باشند که برای خود و عزیزانتان می خرید. با ما همراه باشید تا با چند نمونه از بهترین چیزهایی که می توانید به عنوان سوغاتی از تفلیس بخرید آشنا شویم تا در سفرتان وقتتان گرفته نشود.
پنیر
ادویه
شال پشمی
مربا
رومیزی های کار شده و دست بافت
زیورآلات

سوغاتی-تفلیس

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX