ایرلاین پگاسوس

ایرلاین ها علی نجفی 01 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

ایرلاین پگاسوس یا هواپیمایی پگاسوس (به انگلیسی: Pegasus Airlines) 
شرکت هواپیمایی ارزان‌ قیمت ترکیست است، که دفتر مرکزی آن در پندیک، استانبول قرار دارد. این شرکت متعلق به خانواده سابانجی می‌باشد.
شرکت هواپیمایی پگاسوس در سال‌های نخست فعالیتش، به‌عنوان اپراتور پروازهای چارتر شرکت ایر لینگاس فعالیت می‌نمود. این شرکت هم‌اکنون متعلق به کمپانی اساس هولدینگ می‌باشد و با در اختیار داشتن ناوگانی از ۵۲ فروند هواپیمای جت مسافربری، یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی اروپا، در کلاس ترابری ارزان‌قیمت به‌شمار می‌آید.


تاریخچه ایرلاین پگاسوس

شرکت هواپیمایی پگاسوس در سال ۱۹۸۹ با مشارکت دو شرکت نت‌ایر و سیلک‌ایر، همچنین با همکاری شرکت هواپیمایی ایر لینگاس به عنوان یک شرکت ارائه‌کننده پروازهای چارتر، تحت نام خطوط هوایی و خدماتی پگاسوس تشکیل شد و از ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ با دو فروند بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ شروع به کار نمود. پس از چهار ماه از شروع کاری این شرکت هواپیمایی، عراق به کویت حمله کرد و شرایط به مدت هفت ماه، منطقه را به حالت خطرناک تبدیل نمود، این اتفاق تأثیر بزرگی بر صنعت گردشگری ترکیه و بازار خدمات هواپیماهای چارتر گذاشت.

در سال ۱۹۹۲ توریست‌ها مجدداً به این کشور بازگشتند و پگاسوس نیز سومین هواپیمای خود، که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ بود را خریداری کرد. همچنین بر اساس تقاضای بالای خرید برای تابستان، دو هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ نیز اجاره نمود.

بعد از دو سال تجاری خوب، خطوط هوایی ایر لینگاس و نت‌ایر، سهام مشارکت خود را در سال ۱۹۹۴ به شرکتی در استانبول به نام یاپی کردی بانک که متعلق به خانواده کوچ است، به فروش رساندند، که در پی آن پگاسوس کاملاً به یک شرکت ترکیه‌ای تبدیل شد.

در ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ پگاسوس به عنوان اولین شرکت ترک، یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ سفارش داد. همچنین خط هوایی قرارداد اجاره ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را نیز به آی‌ال‌اف‌سی ارائه نمود.

در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ خانواده سابانجی (دومین خانواده ثروتمند ترک) از طریق شرکت سابانجی هولدینگ اقدام به خریداری خطوط هواپیمایی پگاسوس نمود، که در پی آن، علی سابانجی به مدیرعاملی شرکت پگاسوس منصوب شد. وی دو ماه بعد، نوع فعالیت پگاسوس را از یک شرکت هواپیمایی چارتر، به شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت تغییر داد. در ماه نوامبر ۲۰۰۵ این شرکت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را سفارش داد، که در نوامبر ۲۰۰۸ تمامی ۱۲ فروند را تحویل گرفت. بعد از مدتی بر اساس تقاضای بازار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ از ۱۴۹ صندلی به ۲۱۵ صندلی بوئینگ ۷۳۷-۹۰۰ ارتقا داده شد.

شرکت پگاسوس در سال ۲۰۰۷ بیشترین مسافر را به عنوان خطوط هواپیمایی خصوصی در ترکیه جابه‌جا کرد و در سال ۲۰۰۸ در مجموع به ۴٫۴ میلیون مسافر خدمات پروازی ارائه نمود.

در سال ۲۰۱۲ هواپیمایی پگاسوس به عنوان دومین هواپیمایی بزرگ ترکیه معرفی شد، که در ناوگان هواپیمایی خود بیش از ۱۰۰ فروند ایرباس ای۳۲۰، ۵۷ فروند ایرباس ای۳۲۰-نئو و ۱۸ فروند ایرباس ای۳۲۱ را در اختیار دارد. این شرکت همچنین اولین مشتری ترکیه‌ای هواپیمای ایرباس ای۳۲۰-نئو است، که بزرگترین قرارداد هواپیماهای تجاری بین خطوط هواپیمایی ترکیه محسوب می‌شود.

در ژوئیه ۲۰۱۲ هواپیمایی پگاسوس ۴۹٪ درصد از سهام هواپیمایی قرقیزستان را از شرکت ایر ماناس خریدار نمود. در ۲۲ مارس ۲۰۱۳ اولین هواپیمای خود را با نام تجاری پگاسوس آسیا معرفی نمود.

شرکت پگاسوس ۳۴٫۵٪ از سهام خود را در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳ در بازار بورس استانبول عرضه نمود.



لوگوی ایرلاین پگاسوس
فرودگاه مبدا از ایران : فرودگاه بین المللی امام خمینی
فرودگاه مفصد در ترکیه : فرودگاه بین المللی آنتالیا
فرودگاه بین المللی استانبول و فرودگاه صبیحا گوکچن
شهر های مقصد پرواز : آنتالیا ، آدانا ، عدنان مندرس ، آنکارا و استانبول
سایر فرودگاه های مقصد : فرودگاه آنتالیا،فرودگاه آدانا،فرودگاه عدنان مندرس،فرودگاه بین المللی استانبول،فرودگاه صبیحا گوکچن،فرودگاه اسن ابوغا
دفتر مرکزی : ترکیه ، استانبول
مدیرعامل : علی سابانجا

هواپیمایی پگاسوس مدت ها چارتر مجوعه ابرآسا پرواز بوده و همانطور که مشاهده می نمایید ، تورهای آنتالیای ابرآسا پرواز همچنان با ایرلاین پگاسوس اجرا می شود .

ناوگان: 94 فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به شرح زیر:
33 فروند هواپیمای بوئینگ B737 – 800
42 فروند هواپیمای ایرباس A320 – 200neo
12 فروند هواپیمای ایرباس A320-200ceo
7 فروند هواپیمای ایرباس A321-200neo

مقدار بار مجاز : 20 کیلو
کترینگ : ندارد
نقاط ضعف ایرلاین پگاسوس : 

از معایب ایرلاین پگاسوس می توان به این نکته اشاره نمود که فاقد کترینگ رایگان و بیزینس کلاس می باشد و برای استفاده از کترینگ در داخل هواپیما نیز باید هزینه ای پرداخت گردد .
یکی از موفق ترین و پرطرفدارترین ایرلاین های ترکیه ای، ایرلای پگاسوس ایرلاینز می باشد که برنامه پروازی به بیش از 111 مقصد داخلی و خارجی را مدیریت می کند.

این ایرلاین پرواز های مستقیم و منظم به کشورهایی همچون : ترکیه ، ایران ، سوئیس ، مصر ، بوسنی هرزگوین ، ارمنستان ، بلغارستان ، آلمان ، نروژ ، عمان ، انگلیس ، گرجستان ، ایتالیا ، فرانسه ، هند ، مصر ، اوکراین ، گرجستان و … را در برنامه پروازی خود دارد .

خط هوایی پگاسوس همیشه هدف خود را خرید به روزترین انواع هواپیمای مسافربری برای خدمات بهتر، با کیفیت بالاتر، برای مسافران خود در نظر گرفته است. تمامی پروازهای‌ش را با ارائه خدمات عالی با قیمتی مناسب اجرا می‌کند. در زیر به ناوگان‌های موجود ایرلاین پگاسوس اشاره کرده‌ایم. آخرین به روزرسانی در مورد ناوگان‌های موجود مربوط به فوریه ۲۰۲۰ است. از جمله این ناوگان‌ها عبارتند از:

Airbus A320-200در حال حاضر، ۱۲ عدد Airbus A320-200 در خطوط هواپیمایی پگاسوس در حال استفاده هستند. این ناوگان دارای ظرفیت حمل ۱۸۰ مسافر است.


Airbus A320neo

یکی دیگر از ناوگان‌های در حال استفاده در ایرلاین پگاسوس Airbus A320neo است. در حال حاضر ۳۲ فروند از این ناوگان استفاده می‌شود و سفارش ۲۵ فروند دیگر نیز داده شده است. گفته می‌شود این ناوگان‌ها در سال ۲۰۲۲ تحویل داده می‌شوند. ظرفیت این هواپیما ۱۸۶ نفر است.


Airbus A321neo

Airbus A321neo یکی دیگر از ناوگان‌هایی هستند که توسط ایرلاین پگاسوس استفاده می‌شود. البته در حال حاضر، فقط ۲ فروند از این ناوگان وجود دارد و ۴۱ فروند دیگر سفارش داده شده است. ظرفیت مسافربری آن ۲۳۹ نفر است.

Boeing 737-800

حدود ۳۶ فروند Boeing 737-800 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر در حال حاضر در ایرلاین پگاسوس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به آخرین آمارها، ناوگان‌های مورد استفاده در ایرلاین پگاسوس، برای خوانندگان این مقاله جمع‌آوری شد. البته پیش از این، دو ناوگان Boeing 737-300 و Boeing 737-400 نیز مورد استفاده قرار  می‌گرفتند که امروزه از رده خارج شده‌اند. در حالت کلی، شرکت هواپیمایی پگاسوس دارای ۸۲ فروند هواپیمای مسافربری است که حدود ۶۶ فروند دیگر تا ۲ سال آینده به این رقم اضافه خواهد شد.

اصلی ترین مزیت های ایرلاین پگاسوس : 

ایرلاین پگاسوس با توجه به ویژگی های خود ، این روزها به یکی از محبوب‌ترین ایرلاین‌ها در بین مسافران تبدیل شده است. مسافران مسیرهای مختلف تور ترکیه که از این ایرلاین استفاده کرده‌اند با این خصوصیات آشنا شده‌اند. در زیر به چند مورد از اصلی‌ترین مزیت‌های این ایرلاین اشاره می‌کنیم:

۲۰ سال سابقه خدمت درخشان در زمینه ارتباطات هواپیمایی
دادن اهمیت بالا به کابین‌های هواپیماهای خود و رفتار خدمه‌ها. به طوری که مسافران می‌توانند در داخل همه کابین‌ها، از کافه پرواز با پرداخت هزینه اضافی استفاده کنند. همچنین این شرکت قصد دارد تا تمامی کابین‌های خود را تا چند سال آینده، به In-Flight-Entertainment مجهز کند.
قیمت پایین پروازهای ایرلاین پگاسوس در مقایسه با خدمات ارائه شده توسط آن
برخورداری از تکنولوژی Cutting edge
پروازهای به موقع و بدون تاخیر


مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX