ایرلاین ترکیش

ایرلاین ها علی نجفی 01 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

هواپیمایی ترکیه یا ترکیش ایرلاینز (به انگلیسی: Turkish Airlines) شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه است که در سال ۱۹۳۳ به دستور مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد و در حال حاضر روزانه به ۳۰۰ مقصد، در اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده آمریکا پروازهای مستقیم دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۴٫۷ میلیون مسافر را جابجا کرده‌است.

دفتر مرکزی شرکت ترکیش ایرلاینز در شهر استانبول قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی آتاترک و فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن، قطب‌های این شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌آیند. در سال ۲۰۱۶ سایت معتبر worldairlineawards که رده‌بندی‌های شرکت‌های هوایی در جهان را انجام می‌دهد، شرکت هوایی ترکیش ایرلاینز را به عنوان هفتمین خط هوایی برتر سال انتخاب کرد.ترکیش ایرلاینز هم‌اکنون ۳۳۳ هواپیمای عملیاتی دارد و حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای دیگر نیز در دست سفارش دارد.[۳] این شرکت به تازگی قرارداد خرید ۴۰ فروند بوئینگ ۷۸۷-۹ به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را با بوئینگ به امضاء رسانده است.

مقاصد ایرلاین ترکیش : 

از مقاصد پر تردد ایرلاین ترکیش می توان به آنتالیا ، مارماریس ، بدروم ، کوش آداسی ،

استانبول ، آمریکا ، فرانسه ، ایتالیا ، دبی ، آفریقا ، فرانسه و … اشاره نمود

ایرلاین پگاسوس در میان مسافرین عزیز یکی از محبوب ترین ایرلاین های لاکچری ترک

بوده که بیشتر تردد این پرواز ها به مقصد آنتالیا می باشد .

یکی از دلایل محبوب بودن این ایرلاین می توان به داشتن قیمت مناسب و پرواز مستقیم

این ایرلاین به کشور ترکیه اشاره نمود .

کیفیت عالی و نقاط قوت ایرلاین ترکیش

ایرلاین ترکیش درای کیفیت عالی و نقاط قوت بسیاری می باشد که  می توان به این

نکته اشاره نمود که دارای کترینگ رایگان و صندلی بیزینس کلاس می باشد .

نکات مهم درباره ایرلاین ترکیش  :

به شکل رایگان پذیرایی از شما صورت میگیرد .

بلیط رزرو شما غیر قابل تغییر و استرداد می باشد .

دارای بیزینس کلاس بوده که البته قیمت صندلی بیزینس کلاس ایرلاین ترکیش متفاوت خواهد بود .

وزن بار 20 کیلوگرم می باشد و ساک دستی در داخل هواپیما 8 کیلوگرم

پروازهای ایرلاین ترکیش بدون تاخیر و منظم می باشد .

ایرلاین ترکیش پرواز مستقیم به سرتاسر جهان دارد .

ایرلاین ترکیش در حال حاضر فول چارتر مجموعه ابرآسا پرواز می باشد .

درباره ایرلاین ترکیش : 

شرکت هواپیمایی ترکیش که اخیراً در بین مردم جهان و همینطور ایران از شهرت و محبوبیت ویژه ای برخوردار شده، معتبرترین و مشهورترین ایرلاین کشور ترکیه است. این مطلب از مجله‌ی ایرپلین تیکت به معرفی شرکت هواپیمایی ترکیش می‌پردازد.

شرکت هواپیمایی ترکیش (Turkish Airlines) هواپیمایی ملی کشور ترکیه به شمار می‌رود. این شرکت پروازهای منظمی به بیش از ۳۰۰ مقصد در اروپا، آسیا، آفریقا و قاره‌ی آمریکا انجام می‌دهد. جالب است بدانید این ایرلاین دارنده‌ی عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین جهان از نظر تعداد مقاصد پروازهای غیر نظامی می‌باشد. ترکیش ایرلاینز به نسبت دیگر ایرلاین‌ها در سراسر جهان پروازهای مستقیم و بدون توقف بیشتری را به مقاصد مختلف در جهان پوشش می‌دهد. هواپیماهای این ایرلاین به ۱۲۲ کشور جهان پرواز می‌کنند. پروازهای ترکیش ایرلاینز از شهرت خوبی برخوردار بوده و بلیط هواپیما این شرکت همواره در گروه پرطرفدارها قرار دارد.

قبل از اینکه فرودگاه آتاتورک استانبول بسته شود، دفتر مرکزی ترکیش ایرلاینز در این فرودگاه قرار داشت. هم اکنون فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Airport) به عنوان محل اصلی فعالیت ایرلاین ذکر شده محسوب می‌شود. فرودگاه بین المللی گوکچن به عنوان دومین مقر ایرلاین به حساب می‌آید.

شرکت هواپیمایی ترکیش در بیستم مه سال ۱۹۳۳ با نام ‘State Airlines Administration’ تأسیس شد. هواپیماهای ایرلاین در ابتدا بسیار محدود بودند. در سال ۱۹۳۵ ایرلاین به ‘General Directorate of State Airlines’ تغییر نام یافت. بعد از جنگ جهانی شرکت هواپیمایی ترکیش از چند هواپیمای داگلاس سی ۴۷ برای پروازهای داخلی استفاده کرد. در سال ۱۹۴۷ میلادی، با برقراری پروازهای داخلی، ایرلاین شروع به برقراری پروازهای بین المللی (آنکارا-استانبول-آتن) کرد. رفته رفته به تعداد مقاصد بین المللی هواپیمایی ترکیش افزوده شد و بیروت و قاهره نیز به این لیست اضافه شدند. این در حالی بود که تا سال‌های آغازین دهه‌ی ۱۹۶۰، تمرکز اصلی ایرلاین بر پروازهای داخلی بود.

در سال ۱۹۶۵ دولت ترکیه  نام ایرلاین را به ‘Turkish Airlines’ تغییر داد و این شرکت هواپیمایی در همان سال به عضویت سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) درآمد. یک سال بعد شرکت هواپیمایی بریتیش (BOAC) شروع به پشتیابی فنی ترکیش ایرلاینز کرد و این موضوع تا ۲۰ سال بعد نیز ادامه داشت.

کم کم هواپیماهای جدید و به روز به شرکت هواپیمایی ترکیش افزوده شدند. اولین هواپیمای جتی که توسط این ایرلاین مورد استفاده قرار گرفت، یک فروند داگلاس مک دانل (McDonnell Douglas DC-9) در سال ۱۹۶۷ بود.

دهه‌ی ۱۹۸۰ برای شرکت هواپیمایی ترکیش سال‌های خوبی نبودند. در آن سال‌ها ایرلاین به پروازهای تأخیردار و خدمات ضعیف به مشتریان مشهور شد. همچنین بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ چندین سانحه‌ی هوایی برای هواپیماهای ترکیش ایرلاینز اتفاق افتاد. فاجعه بارترین این حوادث پرواز ۹۸۱ بود. پرواز ۹۸۱ هواپیمایی ترکیش در واقع یک پرواز سیستمی از فرودگاه یشیل کوی استانبول (فرودگاه آتاتورک) به مقصد فرودگاه هیثرو لندن (London Heathrow) با توقفی در پاریس بود. در سوم مارس سال ۱۹۷۴ هواپیمای مک دانل داگلاس که برای این پرواز استفاده می‌شد به دلیل نقص فنی به جنگلی به نام Ermenonville در نزدیکی پاریس اصابت کرد و تمامی ۳۴۶ نفر سرنشین آن کشته شدند.

با روی کار آمدن دولت جدید در ترکیه در سال ۱۹۸۳، لزوم ارتباط کشور با دیگر کشورهای جهان و اهمیت شرکت هواپیمایی ترکیش دو چندان شد. رفته رفته ایرلاین به هواپیماهای به روز و پیشرفته مجهز شد. ایمنی به طرز ویژه ای مورد توجه قرار گرفت و شرکت هواپیمایی ترکیش با تغییرات بسیار مثبت و اساسی روبرو گشت.

تا اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ تعداد هواپیماهای ایرلاین به ۳۰ فروند رسید. ترکیش ایرلاینز در آن سال‌ها ۳ میلیون نفر مسافر را به ۱۶ مقصد داخلی و تعدادی مقصد خارجی در طول سال جابجا می‌کرد. ایرلاین بزرگ‌ترین منبع ارز خارجی در ترکیه بود.
در سال ۲۰۰۰ ترمینالی جدید در فرودگاه آتاتورک (که بسته شده است) ساخته شد و شرکت هواپیمایی ترکیش تلاش‌های زیادی برای گشترش پروازهای خارجی اش انجام داد. این شرکت در این راه به عقد توافق نامه‌هایی با ایرلاین‌های معتبری چون شرکت هواپیمایی مالزی، شرکت هواپیمایی چک، … اقدام کرد. مسیر آنتالیا فرانکفورت در سال ۲۰۰۱ به لیست پروازهای بین المللی این شرکت افزوده شد.
در سال ۲۰۰۴ میلادی شرکت هواپیمایی ترکیش سفارشی بسیار بزرگ شامل ۳۶ فروند جت از کمپانی ایرباس و ۱۵ فروند بوئینگ را ثبت نمود. البته ترکیش ایرلاینز فقط هواپیما نخرید، بلکه بودجه‌ی زیادی را برای تجهیزات فنی و آموزشی صرف کرد.
در همان سال‌ها ترکیش ایرلاینز با رقبای جدیدی روبرو شد. صنعت گردشگری ترکیه با رشد بسیار زیادی همراه شد؛ عدد پیش بینی شده برای گردشگران در سال ۲۰۰۳ دوازده میلیون نفر و در سال ۲۰۰۵ بیست میلیون نفر تخمین زده شد. با اینکه شرکت هواپیمایی ترکیش در آن سال‌ها به خوبی شناخته شده بود، اما ۹۸ درصد از سهام آن به دولت تعلق داشت. پروسه‌ی خصوصی سازی این شرکت هواپیمایی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. امروزه ۴۹ درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت و ۵۱ درصد مابقی متعلق به اشخاص است.

مایلز اند اسمایلز
مایلز اند اسمایلز (Miles&Smiles) نام طرحیست که شرکت هواپیمایی ترکیش برای مسافران دائمی اش مد نظر قرار داده است. در این طرح مسافران مایل‌های به دست آمده از پروازهایی که با ترکیش ایرلاینز و تمامی اعضای شبکه‌ی Star Alliance داشته اند را می‌توانند استفاده کنند. دارندگان کارت کلاسیک پلاس طرح مایلز اند اسمایلز از تمام مزایای تعلق گرفته به دارندگان کارت نقره ای Star Alliance برخوردار خواهند بود. افرادی که کارت‌های الیت و الیت پلاس این طرح را داشته باشند نیز مطابق با دارندگان کارت طلایی Star Alliance مزایایی خواهند داشت.

تا پایان ژوئن سال ۲۰۱۹ ناوگان شرکت هواپیمایی ترکیش از قرار زیر بوده است:

ایرباس ای ۳۱۹ سری ۱۰۰ (Airbus A319-100)
ایرباس ای ۳۲۰ سری ۲۰۰ (Airbus A320-200)
ایرباس ای ۳۲۱ سری ۲۰۰ (Airbus A321-200)
ایرباس ای ۳۲۱ نئو (Airbus A321neo)
ایرباس ای ۳۳۰ سری ۲۰۰ (Airbus A330-200)
ایرباس ای ۳۳۰ سری ۳۰۰ (Airbus A330-300)
ایرباس ای ۳۵۰ سری ۹۰۰ (Airbus A350-900)
بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰ (Boeing 737-700)
بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ (Boeing 737-800)
بوئینگ ۷۳۷ سری ۹۰۰ ای آر (Boeing 737-900ER)
بوئینگ ۷۳۷ سری مکس ۸ (Boeing 737 MAX 8)
بوئینگ ۷۳۷ سری مکس ۹ (Boeing 737 MAX 9)
بوئینگ ۷۷۷ سری ۳۰۰ ای آر (Boeing 777-300ER)
بوئینگ ۷۸۷ سری ۹ (Boeing 787-9)

جوایز
شرکت هواپیمایی ترکیش تا کنون جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. این ایرلاین جوایز Skytrax که یک سایت بریتانیایی رتبه بندی فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها است را در مواردی که در ادامه آمده به خود اختصاص داده است: جایزه‌ی بهترین ایرلاین اروپا، جایزه‌ی بهترین ایرلاین جنوب اروپا، جایزه‌ی بهترین کلاس پروازی پریمیوم اکونومی. به علاوه شرکت هواپیمایی ترکیش در سال ۲۰۱۳ در مراسم  ‘Air Transport News Awards’‌به عنوان ایرلاین برتر سال شناخته شد. همچنین کترینگ ترکیش ایرلاینز نیز برای سرو غذاهای با کیفیت و مناسب در هواپیما، جوایزی را کسب کرده است.

اصلی ترین مزیت های ایرلاین ترکیش :

از اصلی ترین مزیت های ایرلاین ترکیش می توان به کیفیت بالای این پرواز ها و هواپیماها اشاره نمود . پرواز های بدون تاخیر و منظم به سرتا سر جهان ، کترینگ رایگان و تنوع در نوع صندلی ، مهمانداران حرفه ای و قیمت مناسب نسبت به نوع خدمات و پرواز مستقیم به سرتاسر جهان نیز می توان اشاره نمود .
مجموعه ابرآسا پرواز سالیان سال اقدام به قول چارتر نمودن ایرلاین ترکیش نموده و بسته های سفر با قیمت مناسبی را همیشه به مسافران عزیز ارائه نموده است .
از فعالیت های ابرآسا پرواز می توان به ایجاد بسته های سفر آنتالیا با پرواز ترکیش همراه با قیمت مناسب در قالب تورهای آنتالیا اشاره نمود .

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX