دریافت ارز مسافرتی در سال 1402

گردشگری علی سربالاوند 03 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

 شاید برایتان سوال پیش آید که ارز مسافرتی با سایر ارزها چه تفاوتی دارد؟ و یا چگونه می‌توانیم آن را دریافت کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم قیمت ارز مسافرتی همیشه در مقایسه با ارز آزاد کمتر بوده و در واقع نوعی کمک هزینه سفرهای خارجی است و فقط کسانیکه که قصد سفر به خارج از کشور را دارند مجاز به دریافت آن خواهند بود. اما میزان ارزی که هر مسافر مجاز به دریافت آن است طبق قانونی که هر سال از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود متفاوت بوده و حتی روش دریافت آن نیز متغیر است. در همین راستا در این مطلب از مجله گردشگری ابرآسا پرواز قصد داریم تا نحوه دریافت ارز مسافرتی در سال 1402، قیمت و نحوه خرید آن را به شما عزیزان توضیح دهیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی به مقصد دلخواهتان به سایت ابرآسا پرواز مراجعه نموده و در بخش تورهای ابرآسا پرواز قیمت تورهای مقصد مورد نظرتان را مطالعه فرمایید.
مقدار ارز مسافرتی


مقدار مجاز ارز مسافرتی برای هر مسافر در هر سال متغیر است. توجه داشته باشید ارز مسافرتی با ارز دولتی متفاوت هستند و هر کدام سهمیه جداگانه و متفاوتی دارند. طبق بخشنامه مربوط به سال 1402 مقدار سهمیه هر مسافر به صورت سالانه تا سقف 500 دلار است که برای تمامی مقاصد خارجی به صورت زمینی و یا هوایی یکسان است. (توجه داشته باشید که هر مسافر تنها یکبار در سال مجاز به دریافت این نوع ارز می‌باشد). در واقع تفاوت اصلی آن در مقدار ارز مجاز، برای هر مسافر در مقایسه با سال‌های گذشته می‌باشد. در ادامه مطلب درباره قیمت ارز مسافرتی 1402 و همچنین شرایط خرید آن طبق مصوبه جدید از سوی بانک مرکزی توضیحات کاملی به شما عزیزان خواهیم داد.

قیمت ارز مسافرتی 1402
همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم قیمت ارز دولتی که در واقع همان معادل ریالی هر یک دلار است معمولا ارزان‌تر از دلار آزاد و براساس نرخ امروز دلار محاسبه می‌شود. قیمت این نوع ارز به طور میانگین 5 الی 10 هزار تومان ارزان تر است. (به همین دلیل به تمامی مسافران پیشنهاد می‌شود تا برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر از سهمیه ارز مسافرتی خود استفاده کنند.) یک نکته مهم درباره ارزهای دولتی یکسان بودن نرخ دلار کارت ملی با دلار مسافرتی است که هر فرد می‌تواند به صورت سالانه دریافت کند. یعنی شما می‌توانید هم دلار کارت ملی و هم ارز مسافرتی را به صورت جداگانه دریافت کنید.

شرایط خرید ارز مسافرتی :

 نحوه خرید ارز مسافرتی در سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته و بسیار راحت‌تر از قبل شده است. در اولین مرحله باید بلیط سفر و یا پکیج تور مورد نظرتان را خریداری فرمایید سپس از طریق بانک ملی (سامانه بله) و یا بانک ملت اقدامات لازم را برای دریافت ارز مسافرتی انجام دهید.



دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک ملی:

توجه داشته باشید سامانه بله ویژه بانک ملی است و کسانیکه قصد دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک ملی را دارند. ابتدا باید در سامانه بله وارد بخش ارز مسافرتی شده و اطلاعات مربوط به سفر خود را در آن وارد نموده سپس از طریق درگاه اینترنتی بانک ملی معادل ریالی ارز مورد نیاز خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

خرید ارز مسافرتی از طریق بانک ملت:

برای دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک ملت ، شما می‌توانید از دو روش حضوری و آنلاین اطلاعات خود را برای دریافت ارز مسافرتی در سیستم بانک ملت ثبت کنید و همانند بانک ملی، معادل ریالی آن را پرداخت فرمایید. در روش آنلاین ابتدا باید در اپلیکیشن همراه بانک ملت به بخش دریافت ارز مسافرتی وارد شوید و پس از ثبت اطلاعات خود معادل ریالی آن را پرداخت فرمایید.



نحوه خرید ارز مسافرتی ویژه سفرهای زیارتی :
خرید ارز مسافرتی برای سفر زیارتی فقط از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک ملی انجام می‌شود. زائرین عزیز می‌توانند از یک هفته قبل از زمان شروع سفر با مدارک سفر، مانند بلیط و پاسپورت به یکی از شعب ارزی بانک ملی مراجعه نموده و ضمن پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی خود را از بانک دریافت کنند.

نحوه دریافت ارز مسافرتی
در سال 1402 همه مسافرانی که از دو روش بانک ملت و یا سامانه بام اطلاعات خود را ثبت نموده‌اند می‌بایست در فرودگاه بعد از عبور از گیت مسافران با مراجعه به عابر بانک‌های ویژه، ارز خود را به صورت اسکناس دلار دریافت کنند.

خلاصه فرایند دریافت ارز مسافرتی 1402:
• خرید تور مقصد مورد نظر و دریافت ویزا (در صورت نیاز)

• ثبت اطلاعات و پرداخت معادل ریالی میزان ارز مورد نیازتان از طریق 2 بانک ملی و یا ملت

• دریافت ارز مسافرتی از طریق عابر بانک‌های مربوطه پس از عبور از گیت فرودگاهی

نکات طلایی در مورد ارز مسافرتی
• ارز مسافرتی به کودکان کمتر از 5 سال تعلق نمی‌گیرد.

• عابر بانک‌های ویژه ارز مسافرتی فقط در فرودگاه‌های بین المللی قرار دارند.

• دریافت ارز فقط در فرودگاه و پس از عبور از گیت امکان پذیر است.

• مسافران سفرهای زیارتی برای دریافت ارز مسافرتی علاوه بر دریافت بلیط می‌بایست از قبل اطلاعاتشان را در سازمان حج و زیارت نیز از ثبت کرده باشند.

• توجه داشته باشید قبل از اقدام به دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه حتما عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.




کلام آخر

قیمت ارزهای مسافرتی در طول سال متفاوت است و حتی ممکن است قوانین و شرایط دریافت آن نیز تغییر کند. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید تور، درباره اطلاعات دقیق مربوط به قوانین دریافت ارز مسافرتی را از کارشناسان فروش آژانس مربوطه سوال فرمایید.

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX