جاهای دیدنی آلانیا نوروز 1403

گردشگری علی سربالاوند 12 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

 آلانیا شهری تاریخی و ساحلی ترکیه
آلانیا یکی از شهرهای زیبا و توریستی جنوب ترکیه است که گردشگزان زیادی را به علت دارا بودن طبیعت بسیار زیبا و هتل و رستوران های عالی و سواحل شنی بکر به خود جذب می کند.آلا نیا قسمتی از منطقه آنتالیا است که از شمال به رشته کوه های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده می رسد.
آلانیا در طول تاریخ، قسمتی از منطقه کیلیکیه وسرزمین پامفیلیا و امپراتوری ایران بود. سپس به زیر سلطه و حاکمیت یونانی ها و رومی ها رفت و در دوره امپراتوری روم شرقی لقب کوه زیبا را به این منطقه دادند .

آلانیا در زمان علاءالدین کی قباد، پادشاه سلجوقی اهمیت سیاسی فراوانی در منطقه به دست آورد این پادشاه سلجوقی نام شهر را به «علائیه» تغییر داد. نقاط دیدنی و تاریخی زیادی از زمان سلطان کیقباد در آلانیا به جای مانده است که عبارتند از:برج قرمز و کارخانه کشتی سازی و قلعه آلانیا است. آلانیا در سال 1471 میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی گردید.
تاریخچه آلانیا
آلانیا در طول تاریخ، قسمتی ازسرزمین های کیلیکیه (Kilikya) و پامفیلیا (Pamfilya) و امپراتوری ایران بود که سالیان بعد یونانیها و رومی ها حکومت آن را بر عهده گرفتند و در نهایت امپراتوری عثمانی ، آلانیا را در سال 1471 میلادی تحت فرمانروایی خود در آورد.

آب و هوای آلانیا
آب و هوای آلانیا در تابستان گرم و در زمستان بارانی و مرطوب است .در کل آلانیا دارای آب و هوای مدیترانه ای است که امکان بارش برف در آن صفر است . آلانیا به "جایی که خورشید لبخند می زند" معروف است که علت این شهرت این است که آلانیا دارای تابستان های گرم و طولانی است که بارش باران در آن فقط مختص زمستان می باشد.
در مجاورت دریا در آلانیا کوه های توروس قرار دارند که موجب ایجاد مه و رنگین کمان در هنگام صبح می شوند.متوسط دمای دریا در آلانیا 21٫4 درجه سانتیگراد و درماه آگوست 28 درجه سانتیگراد می باشد.


قلعه آلانیا : 
قلعه آلانیا شامل کلیسای آیا یورگی ، مسجد سلطان سلیمان قانونی ، آرامگاه سلطان آکشابه ، حمام سلجوقی ، اماکن باستانی ، آرامگاه سیتی زینب کاخ سلطان علاء الدین ، آب انبارهای کوچک و بزرگ ، فانوس دریایی و زندان بوده و یک خزانه تاریخی است. از دیگراماکن تاریخی و معروف آلانیا برج هشت ضلعی تاریخی کیزیل کوله است که داراری زیبایی های فراوانی است.

غار داملاتاش :
مجموعه غارهای داملاتاش از لحاظ لغوی به معنای چکیدن آب از سطح بالا است که جزو منحصر به فرد ترین غارها در جهان است. این غار در قسمت غربی شهر و شمال غربی قلعه تاریخی آلانیا قرار گرفته است و هر ساله بسیاری از گردشگران را به خرید بلیط هواپیما آلانیا وسوسه می‌کند. غار داملاتاش دارای ظاهری شگفت انگیز و همچنین خاصیت هوای داخلی بی نظیری است.
این غارها در سال ۱۹۴۸ درهنگام ساخت بندر آلانیا به خاطر انفجار دینامیت برای استخراج سنگ به صورت تصادفی پیدا شده است. در زمان جنگ جهانی دوم نیز چند تن از سربازان آلمانی در این غار پنهان شده بودند که از قضا یکی از این سربازان به بیماری آسم مبتلا بود و در این مدت در غار درمان شد. همین امر باعث گردید تا متخصصان آلمانی وارد عمل شوند و غار تحت حفاظت درآید، سپس مطالعات متعددی در این زمینه آغاز شد که پس از چندین سال بررسی به این نتیجه رسیدند هوای داخل غار حالت درمانگری دارد، از آن پس گردشگران زیادی به این شهر سفر کردند و پایه گردشگری آلانیا آغاز شد.



غار دیم : 
یکی از مکان‌های دیدنی آلانیا که ارزش دیدن را دارد، غار دیم (Dim) می‌باشد. غار دیم زیباترین غار آهکی آلانیا و دومین غار بزرگ ترکیه است که قدمت آن حدود 1 میلیون سال تخمین زده شده است. غار دیم در نزدیکی روستای کوزکایا در دره دیم و در فاصله 11 کیلومتری آلانیا واقع شده است.. این غار 232 متر از سطح دریا ارتفاع دارد؛ بنابراین نمای فوق العاده زیبایی دارد. تماشای آلانیا، قلعه و دره رودخانه دیم از بالا قطعا شما را به هیجان می‌آورد. به همین دلیل، تراس‌های دید در اطراف غار ساخته شده و دوربین شکاری نیز برای لذت بردن از طبیعت بکر ارائه می‌شود. برای کاوش در این کاخ زیرزمینی ابتدا باید از دامنه غربی کوه Cebeli Reis (با ارتفاع 1961 متر) بالا بروید. آنچه می‌خواهید وارد آن شوید، مکانی است که در سال 1986 مورد توجه کارشناسان و غارشناسان قرار گرفت و در سال 1998 به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. اما روستاییان منطقه از وجود غار دیم مطلع بودند و حتی پیش از آن زمان و در دوران باستان، فقط برای چوپانان و شکارچیانی که در مسیر کوهستانی پیمایش می‌کردند شناخته شده بود که در صورت بروز باران‌های سیل آسا یا هوای نامناسب از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند.


غار دیم دارای چهار سالن به نام‌های vizeli Hall، Org Hall، Pamukkale Hall و Lake Hall می‌باشد که در مجموع 360 متر طول دارد. عرض این غار حدود 10 تا 15 متر و از نوع غارهای افقی و خشک است. برای شروع این سفر شگفت‌انگیز دو مسیر در داخل غار دیم وجود دارد: یکی 50 متر و دیگری 360 متر طول دارد. اگر در مسیر طولانی‌تر قدم بزنید، به دلیل روشنایی بیشتر مسیر، منظره‌ی زیبای استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های قدیمی بسیار جالب و لذت‌بخش خواهد بود. در امتداد این مسیر ستون‌های آهکی، قندیل‌های متنوع، سنگ‌های رسوبی و تزیینی را می‌بینید که گویای قدمت این پدیده طبیعی است. در انتهای غار، آب‎‌های ساکن به شکل دریاچه‌ای کوچک و درخشان به مساحت 200 مترمربع وجود دارد. دمای غار دیم حدود 18 درجه است و این دما هم در تابستان و هم در زمستان ثابت است و تغییری نمی‌کند. رطوبت غار مانند غار داملاتاش، بالا و در حدود 75 درصد است.

دره سپادره :

دره سپادره آلانیا، قرن‌ها پیش در اثر فرسایش آب و یخ تشکیل شده است. یک چشم‌انداز طبیعی که قطعا برای دوستداران طبیعت و علاقه‌مند به پیاده‌روی بسیار جذاب خواهد بود. این دره تقریبا 800 متر طول و 400 متر ارتفاع دارد و در فاصله 3 کیلومتری روستا سپادره قرار گرفته است که سالیان متمادی فقط به عنوان گنجینه‌ای پنهان برای افراد محلی و بومی ساکن در منطقه شناخته شده بود تا اینکه فرمانداران منطقه آلانیا و سرمایه گذاران محلی تصمیم گرفتند این دره را بر روی نقشه به عنوان یک منطقه توریستی و یکی از مکان‌های دیدنی آلانیا ثبت کنند. یک مسیر چوبی در سال 2008 به روی بازدیدکنندگان گشوده شد تا با قدم زدن در این گذرگاه چوبی از زیبایی‌های این زیستگاه طبیعی استفاده کنند. این گذرگاه چوبی دسترسی آسان برای همه بازدیدکنندگان را فراهم کرده است. از دیدن مناظر طبیعی زیبا، آبشارهای کوچک فیروزه‌ای رنگ که روی سنگ‌ها می‌ریزند، گیاهان کمیاب، حیوانات به ویژه پرندگان و پروانه‌ها شگفت‌زده خواهید شد. هوای پاک، تمیز و فیروزه‌ای آبشار روی سنگ‌ها روحیه انسان درمانی و طراوت بخشی را با خود به همراه دارد. در طول 3 سال گذشته بیش از 200 هزار نفر از این دره بازدید کرده‌اند و در تمام طول سال باز است.
در انتهای این گذرگاه و در 300 متری داخل سپادره به دیدنی‌ترین قسمت دره یعنی آبشار خیره‌کننده آن می‌رسید. آبشار شگفت‌انگیزی که به مکانی محبوب برای عکاسی گردشگران تبدیل گردیده است. این دره یکی از دیدنی‌های آلانیا برای افرادی است که می‌خواهند از تابش آفتاب شدید آلانیا در تابستان فرار کنند و از خنکای این منطقه نهایت استفاده را ببرند، به معنای واقعی کلمه یک عجایب طبیعت که شایسته بازدید است.
حتی هوا در دره سپادره در تابستان بسیار مطبوع و خنک است. شایان ذکر است که دمای آب رودخانه به ندرت بیش از 10 درجه سانتیگراد است؛ حتی در اوج تابستان به سختی به 12 درجه سانتی‌گراد می رسد! اینجا فرصتی است برای پرش در آب یا استفاده از نردبان‌های پله‌ای اطراف که خود را به استخر آب طبیعی رساند و یا با قدم زدن بر روی پله‌ها نفس تازه کرد و لذت برد.
نزدیک به دره سپادره یک رستوران چوبی دوست داشتنی ساخته شده است که می‌توانید در آن ناهار بخورید و یا در خنکای محل از نوشیدنی‌های تازه لذت ببرید. می‌توانید از استخر، ماهی قزل‌آلای تازه صید شده را امتحان کنید.

ترسانه :
ترسانه ((Tersane، یک کارخانه کشتی‌ سازی قدیمی در آلانیاست که در مجاورت برج سرخ واقع شده است. این سازه که از قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی آلانیا می‌باشد توسط سلجوقیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۲۸ میلادی بازمی‌گردد. سلطان سلجوقی (علاء الدین کیقباد اول) آرزو داشت که یک سلطان و ارباب تمام عیار دریا در این قلمرو باشد؛ به دلیل تمایل به فرمانروایی دو دریا و گسترش ناوگان دستور نصب این ترسانه را صادر کرد. این مکان برای ساخت و تعمیر کشتی‌ها (که برای اهداف نظامی طراحی شده بودند) هم در زمان سلجوقی و هم در دوره عثمانی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که ناوگان کیقباد به چیزی احتیاج نداشت. این ترسانه در مکانی مناسب به ویژه در پایین تپه و با یک فرو‌رفتگی جزئی در دریا ساخته شده است، به طوری که سلطان سلجوقی بلافاصله در چشم دشمنان قرار نگیرد.

ترسانه نمونه بارزی از معماری تمام عیار سلجوقی است. این بنا، ارتفاعی بین 131 تا 187 فوت (40 تا 57 متر) و طول 40 متر را داراست و به پنج خلیج طاقی شکل با قوس‌های متساوی‌الاضلاع (که هر کدام حدود 7 متر عرض و 43 متر طول دارند) تقسیم می‌شود. دریچه‌های موجود در خزانه‌های کشتی سازی که دیواره‌های آن از سنگ تراش خورده و طاق‌های آجری ساخته شده است باعث می‌شود هم نور وارد شود و هم دود از آن خارج شود. همانطور که عنوان گردید، کارخانه کشتی سازی شامل پنج اسکله انحصاری با گذرگاه‌های متصل بهم است. هر یک از این اتاق‌ها به دریا باز می‌شود و یک ایستگاه کشتی سازی جداگانه بود. کتیبه یادبود با نام سلطان که در وسط دو گل رز قرار دارد، هنوز در ورودی حیاط دیده می‌شود. در مجاورت حیاط نیز یک مسجد کوچک وجود دارد. به هر حال، این کشتی سازی هنوز به ساکنان و ماهیگیران محلی خدمات ارائه می‌دهد.

در کنار این کشتی سازی قدیمی یک موزه در فضای باز راه‌اندازی شده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از دیوار قلعه، برج سرخ و طبیعت زیبای اطراف را به نمایش می‌گذارد. ترسانه امروز یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی آلانیا است. عصرها، به لطف نورپردازی زیبا ترسانه بسیار جذاب به نظر می‌رسد. می توانید در مورد تاریخچه کشتی سازی و دریانوردی در داخل ساختار آجری موجود بخوانید. از جذابیت‌های دیگر این منطقه از بندر کافه‌ها و رستوران‌های متعدد آن است. اجرای زنده موسیقی بعد از تاریکی هوا و هیاهوی این مکان افراد زیادی را برای اوقات فراغت به این منطقه می‌کشاند.
مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX