مسجد ایاصوفیه استانبول

گردشگری فریبا آردم 07 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

مسجد ایاصوفیه Hagia Sophia

مسجد ایاصوفیه به عنوان نماد استانبول شناخته شده است. این مسجد در منطقه سلطان احمد در مرکز شهر و در میدان ایاصوفیه قرار دارد. مسجد ایاصوفیه 1500 سال پیش به عنوان کلیسای بزرگ امپراتوری بیزانس توسط 10 هزار کارگر و در طول پنج سال و تحت نظر 100 استاد باشی تکمیل و ساخته شد و کلیسای هاجیا صوفیا یا هاگیا صوفیا نام گرفت. این کلیسا دارای یک گنبد، کوزه مرمر، ایوان غربی و مدخل، سرسرای بالا، لژ مخصوص ملکه و درب مرمر بوده و جالب است بدانید که بسیاری از تزئینات همچون کوزه مرمر و ستون های این بنا از نقاط مختلف جهان برای این کلیسا جمع آوری شد. طبق تاریخ، 900 سال بعد استانبول توسط عثمانیان فتح شد و به دستور پادشاه عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل شد. اما پس از آن و با روی کار آمدن آتاتورک و اعلام رسمیت کشور جمهوری ترکیه به جای امپراتوری عثمانی، مسجد ایاصوفیه استانبول را به موزه ایاصوفیه تغییر دادند. این مسجد یکی از با ارزش ترین آثار باقی مانده از دوران بیزانس به شمار می رود. بنای زیبا و مشهور ایاصوفیه در طول تاریخ مورد هجوم و تخریب بسیاری قرار گرفته است و چندین بار بازسازی و ترمیم شده است. مشهورترین مرمت آن به دستور سلیم دوم توسط استاد خواجه معمار سنان آغا که نابغه معماری دوران عثمانی بود صورت گرفت. در این معماری نمادهای عصر اسلامی به این بنا اضافه شد. همچنین ساختمان تاریخی ایاصوفیه جزئی از میراث جهانی یونسکو به شمار می رود که از جنگ های پی در پی و زلزله ها در طول تاریخ سالم مانده است. امروزه این بنا به عنوان بنایی شگفت انگیز و منحصر به فرد، از نظر اندازه، معماری و زیبایی شناخته می شود و از پربازدیدترین دیدنی های استانبول و جهان از منظر هنر و تاریخ است. 

مسجد ایاصوفیه استانبول


در قرن ششم میلادی بنای تاریخی ایاصوفیه را به عنوان هشتمین شگفتی جهان معرفی کرده اند. 
مسجد ایاصوفیه که به عنوان پیوندی میان مسیحیت و اسلام به شمار می رود با ابعاد 72 در 91 متر، قطر گنبد این مسجد 31 متر و ارتفاع گنبد از سطح زمین 56 متر است و طوری طراحی شده که انگار در فضا معلق است. جلوه گری ستون ها و طاق های مسجد ایاصوفیه هر بیننده ای را به خود جذب میکند. در این مسجد 4 ستون بزرگ که به پای فیل شباهت دارد گنبد ایاصوفیه را نگه داشته اند قرار دارد. از زیباییهای مسجد ایاصوفیه می توان به حضور 40 پنجره در کنار هم اشاره کرد که در ساقه گنبد مسجد قرار دارند و نور آفتاب از آن ها به درون بنای ایاصوفیه تابیده می شود. در مسجد زیبای ایاصوفیه استانبول می توانید موزاییک هایی را تماشا کنید که به نمایش تصاویری از حضرت عیسی و حضرت مریم پرداخته است. تصویر حضرت عیسی که در یک دست خطبه ای و دست دیگر در حال اهدا آمرزش است جلوه گری زیبایی برای هنر دوستان است. 
مسجد ایاصوفیه سالانه گردشگران تور استانبول بسیاری را به سمت خود جذب می کند. از دیگر جذابیت هایی که این مسجد برای مسافران تور استانبول دارد همجواری آن با مراکز خرید، هتل های استانبول و جاذبه های گردشگری استانبول می باشد.


مسجد ایاصوفیا استانبول

مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی که از جاذبه های گردشگری استانبول است در همسایگی مسجد ایاصوفیه قرار دارند. دسترسی به مسجد ایاصوفیه بسیار راحت است. شما می توانید با اتوبوس، مترو، تراموا به این منطقه زیبای استانبول برسید.

اطلاعات مورد نیاز بازدیدکنندگان از مسجد ایاصوفیه :
بهترین زمان بازدید از مسجد در روزهای شنبه تا پنجشنبه از 9 تا 12 است. 
هنگام برگزاری نمازهای روزانه، سکوت را رعایت نمایید.
هنگام برگزاری نماز جمعه، دسترسی به برخی بخش های مسجد برای بازدیدکنندگان ممکن نیست.
ورود به مسجد بدون کفش امکان دارد و حتما باید پوشش اسلامی را رعایت کنید.
بازدید از این مسجد به صورت 24 ساعته است.

اگر قصد سفر به استانبول در فصل پاییز و زمستان را دارید می توانید از مسجد ایاصوفیه از ساعت 9 صبح تا 17 و در فصل بهار و تابستان از 9 صبح تا 19 دیدن فرمایید. نکته مهم و قابل توجه اینکه قبل از اینکه از این مسجد دیدن فرمایید باید حتما یکساعت قبل بلیت خریداری کنید. 

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX