مسجد آبی استانبول

گردشگری فریبا آردم 07 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

مسجد آبی استانبول (مسجد سلطان احمد)

مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی معروف است یکی از ارزشمندترین و قدیمی ترین سازه های شهر هزار مسجد یعنی استانبول است. مسجد آبی استانبول به دستور شاه سلطان احمد اول ساخته شد. هنگامی که سلطان احمد اول در سال 1617 درگذشت، پیکر وی در این مسجد به خاک سپرده است. به جز سلطان احمد مقبره ای برای خانواده اش ساخته شد.

مسجد آبی استانبول_ مسجد سلطان احمد

مسجد آبی همه ی روزهای سال پذیرای مسافرین تور استانبول می باشد. اما در طول شبانه روز فقط 90 دقیقه را برای برگزاری نماز اختصاص داده است. اما خارج از زمان 90 دقیقه ای، نمازگزاران می توانند در مسجد آبی استانبول مشغول عبادت و راز و نیاز باشند. به همین دلیل باید از ایجاد سر و صدا در فضای مسجد یا عکاسی با فلش خودداری کرد.
در مسجد سلطان احمد در حدود 260 پنجره شیشه ای رنگی قرار دارد. پنجره های زیاد و لوسترهای بسیار بزرگ و قیمتی روشنایی خیره کننده ای را به این مسجد زیبا داده است.  این مسجد در نزدیکی مسجد ایاصوفیه در منطقه سلطان احمد قرار دارد. 
در مسجد آبی چیزی حدود بیست هزار کاشی آبی که به آیه های قرآن مزین شده است قرار دارد. کاشی هایی که در این مسجد مورد استفاده قرار گرفته است در منطقه ایزنیک که در زمان امپراتوری عثمانیان به تولید کاشی های سرامیکی مشهور بود ساخته شده اند. آیه های قرآن که روی این کاشی ها نگارین شده است توسط استاد سید قاسم غباری از مشهورترین خطاطهای دوره عثمانی انجام شده است. به خاطر وجود همین کاشی های آبی رنگ است که این مسجد به مسجد آبی مشهور است. معماری مسجد آبی توسط جوان هنرمند 27 ساله به نام محمت صدفکار انجام شد که پس از به پایان رسیدن این مسجد از دنیا رفت. این مسجد را با استفاده از ترکیب سبک های معماری عثمانی و معماری بیزانس طراحی کرد. عثمانی ها جهت یادبود از این جوان هنرمند مقبره وی را نزدیک مسجد آبی قرار دادند.

کاشیکاری مسجد آبی استانبول

یکی از دلایل معروفیت مسجد سلطان احمد وجود شش مناره، یک گنبد بسیار بزرگ و هشت گنبد کوچک است. اما علمای دینی به دلیل اینکه مسجد الحرام نیز شش مناره دارد، وجود این شش مناره مورد انتقاد قرار دادند.

اگر شما مسافر محترم تور استانبول خواهان بازدید از مسجد آبی استانبول هستید باید این موارد ضروری را به خاطر بسپارید:
بازدید از مسجد آبی بهتر است که در ساعات ابتدایی روز انجام شود. 
در مسجد آبی در طول شبانه روز 5 وعده نماز برگزار می شود و هر بار به مدت 90 دقیقه مسجد تعطیل می شود.
به یاد داشته باشید قبل از ورود به فضای داخل مسجد باید کفش های خود را در بیاورید و در کیسه های پلاستیکی بگذارید. 
مسجد آبی استانبول شامل ورودی نیست و بازدید از این مسجد به صورت رایگان انجام می شود.
حجاب چادر یا روسری برای بانوانی که قصد بازدید از این مسجد را دارند ضروری است. اگر به همراه خود چادر یا روسری ندارید می توانید از پوشش اسلامی رایگان داخل خود مسجد استفاده کنید.
رعایت سکوت برای بازدید کنندگان ضروری است و همچنین از فلش جهت عکاسی نباید استفاده کنید.
جهت دسترسی به مسجد سلطان احمد می توانید از مترو، تراموا (خط T1 ، کاباش به باغجیلار)، قطار کابلی، اتوبوس، تاکسی عمومی، تاکسی آنلاین و دولموش استفاده کنید.


آدرس مسجد آبی استانبول: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰ 

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX