هر آنچه در سفر به ارمنستان نیاز دارید

گردشگری فریبا آردم 26 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

با هر سفر میتوانیم قسمت جدیدی از وجود خود را کشف کنیم. می توانیم خود را گسترش دهیم. البته که با سفر به مکان های گردشگری جدید، اطلاعات بسیار زیادی درباره تاریخ و فرهنگ آن مسیر به دست می آوریم. سفر کردن به کشورهای خارجی می تواند ما را در مسیر توسعه شخصی یاری رساند. مهم نیست که آن مقصد، مقصدی دور از دسترس و پر هزینه باشد. تنها کافیست که بتوانید برای خود سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز به ارمغان آورید. در اطراف ایران کشورهای گردشگری و توریستی زیبایی وجود دارند که با سفر به آنها می توانید با آداب و رسوم مردمان آن منطقه آشنا شده و از مناطق مختلف و جذاب و طبیعی آنها دیدن فرمایید. یکی از این کشورهای زیبا، ارمنستان است. در این مقاله به هر آنچه در سفر به ارمنستان نیاز دارید اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

درباره ارمنستان

ارمنستان کشوری کوهستانی با طبیعتی بسیار زیبا و فرهنگی کهن و قدیمی در منطقه قفقاز، بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است. این کشور با گرجستان، آذربایجان، ایران و ترکیه همسایه است. از ارمنستان به عنوان یک مسیر تجاری، بین آسیای مرکزی و خاورمیانه استفاده می کنند. پایتخت ارمنستان، ایروان است و زبان رسمی آنها، ارمنی است. دین رسمی مردم ارمنستان، مسیحیت است. ارمنستان به صنایع غذایی، ماشین سازی الکترونیک و تولید عسل، شیرینی و نسکافه معروف است.
در ارمنستان، بناهای تاریخی و موزه های سنتی و جاذبه های گردشگری فراوانی است و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. از میان جاذبه های توریستی ارمنستان می توانیم به چند مورد اشاره کنیم که در سفر به ارمنستان باید حتما از آنها دیدن کنید:



کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان Saint Sarkis Cathedral Yerevan
کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان، عبادتگاهی مذهبی است که در سال 1840 ساخته و افتتاح شده است. این کلیسا از مهمترین سازه های تاریخی است که برای ارمنی ها اهمیت بسیار بالایی دارد. این کلیسا در سمت چپ رود هرازدان قرار دارد. بازدید از کلیسای سارکیس ارمنستان، رایگان است

آدرس کلیسا جامع سارکیس مقدس ایروان: خیابان اسرائیلیان، کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان می‌باشد.

کلیسای سنت سارکیس ارمنستان


سالن اپرای ایروان Yerevan Opera Theatre

سالن اپرای ایروان در سال 1933 توسط معمار مشهور ارمنی الکساندر تامانیان ساخته و افتتاح و بین سالهای 1953 تا 2002 میلادی بازسازی شده است. این سالن پذیرای 1200 نفر تماشاچی است. جهت بازدید از سالن اپرای ایروان باید ورودی پرداخت نمایید.


آدرس سالن اپرا ایروان: ارمنستان، ایروان، خیابان تومانیان، سالن اپرای ایروان 


سالن اپرای ایروان

لاورز پارک ایروان Lovers’ Park
لاورز پارک ایروان در سال 2005 تا 2008 میلادی به وسعت 2و نیم هکتار در ایروان ارمنستان ساخته شده است. لاورز پارک ارمنستان مناسب افرادی است که قصد دارند کمی از شلوغی های ایروان دور شده و از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. ورودی پارک لاورز ارمنستان، رایگان است.


آدرس پارک لاورز یا عشاق ایروان: ارمنستان، ایروان، خیابان ایوان باغرامیان، لاورز پارک ایروان


مسجد آبی ایروان Blue Mosque Yerevan
مسجد آبی ایروان یا مسجد کبود ایروان از جمله مکان های تاریخی و دیدنی ارمنستان است که در سال های 1375 تا 1379 توسط بنیان مستضعفان ایران، بازسازی شد. معماری و طراحی مسجد کبود ارمنستان، شباهت بسیار زیادی به مساجد ایران دارد. این مسجد بسیار به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان شبیه است. ورود به مسجد آبی ایروان رایگان است.


آدرس مسجد آبی ارمنستان: ارمنستان، ایروان، خیابان مسروب ماشتوتس، مسجد کبود آبی ایروان


مسجد آبی ایروان

موزه ماتناداران ایروان Matenadaran
ماتناداران ایروان نوعی موزه است که از سال 1959 تا کنون فعالیت خود را آغاز کرد. در این موزه گنجینه های خطی ارامنه نگهداری می شود که از ارزشمندی بسیار بالایی برخوردار است. بازدید از موزه مانتاداران ایروان رایگان نیست و جهت بازدید از آن باید هزینه پرداخت شود.


آدرس موزه ماتناداران ایروان: ارمنستان، ایروان، خیابان مشتوتز، ماتناداران ایروان

موزه ماتناداران ارمنستان

میدان جمهوری ایروان
میدان جمهوری ایروان، میدانی شلوغ و پر رفت و آمد است و از مهمترین قسمت های ارمنستان به شمار می رود. در اطراف میدان جمهوری ایروان، ساختمان های جذابی وجود دارند که از جمله آنها می توان به موزه ارمنستان، نگارخانه ملی و عمارت های دولتی اشاره کرد. میدان جمهوری ایروان، برای ارمنستان، نوعی شناسنامه محسوب می شود. در میدان جمهوری ارمنستان، مجسمه لنین (رهبر کمونیست روسیه) قرار دارد. در میدان جمهوری ارمنستان، به جز مجسمه لنین، آب نمای زیبایی در وسط آن قرار دارد که به زیبایی و جذابیت میدان جمهوری اضافه شده است.

آدرس میدان جمهوری ایروان: ارمنستان، ایروان، میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ارمنستان

کاسکاد ایروان ارمنستان Yerevan Cascade
کاسکاد ایروان ارمنستان مکانی زیبا که در میان ایرانیان مقیم ارمنستان به نام هزار پله معروف است. در کاسکاد، هزاران پله وجود دارد که پارک هافناک و خیابان مانیومنت را به یکدیگر وصل کرده است. البته که دیدن پله هیچ جذابیتی ندارد اما جذابیت هزار پله کاسکاد به دلیل چشم انداز خیره کننده ای است که در اختیار مسافرین تور ارمنستان با قیمت مناسب قرار می دهند. بازدید از کاسکاد، اغلب عصر جذاب تر است که در آن به رقص و پایکوبی پرداخته می شود. البته برای بالارفتن فقط نیازی نیست که از پله های بالا بروید چرا که در آن از پله برقی هم استفاده شده است. بازدید از کاسکاد، رایگان است.

آدرس کاسکاد ایروان ارمنستان: ارمنستان، ایروان، خیابان تومانیان، کاسکاد ایروان

کاسکاد ایروان

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ایروان Saint Gregory the Illuminator Cathedral
کلیسای جامع سنت گریگور ایروان، عبادتگاهی آرام بخش با معماری شگفت انگیز است. ساخت این عبادتگاه در سال 1997 میلادی آغاز شده است و در سال 2002 میلادی به پایان رسید. مسافرین تور ارمنستان لحظه آخری با بازدید از آن می توانند با آداب و رسوم عبادی مردم ارمنستان آشنا شوند و از معماری جذاب آن لذت ببرند. 

آدرس کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ایروان: ارمنستان، ایروان، خیابان یروند کوچر، کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر


کلیسای جامع سنت گریگور

باغ گیاهشناسی ایروان Yerevan Botanical Garden

باغ گیاهشناسی ایروان در سال 1935 در شمال شرقی ایروان با مساحتی معادل 80 هکتارافتتاح شد. در باغ گیاهشناسی ایروان، بیش از 200 گونه از گیاهان بومی، کمیاب و نادر قرار دارد. این باغ، مجموعه ای زیبا و مناسب جهت تحقیقات درباره گیاهان ارمنستان و محیط زیستی گونه ها در محیطی نسبتا طبیعی فراهم کرده است.

باغ گیاهشناسی ایروان

صومعه تاتو ارمنستان Tatu monastery of Armenia
صومعه تاتو ارمنستان در قرن 9 میلادی در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساخته شد. صومعه تاتو ارمنستان در سال 1995 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این صومعه یکی از مقاصد مهم گردشگری در ارمنستان شناخته شده است.


صومعه تاتو ارمنستان

شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که دوست دارید در سفر خود حتما از مراکز خرید آن مسیر بازدید کنید و از اجناس آن منطقه خریداری نمایید. در اینجا به معرفی بهترین مراکز خرید ارمنستان می پردازیم.



مرکز خرید مترونوم ایروان Metronome Shopping Center
مرکز خرید مترونوم ایروان ارمنستان نزدیک به مرکز شهر ایروان ارمنستان و دقیقا در تقاطع خیابان های ایساکیان و ابوویان که اصلی ترین خیابان ایروان است قرار دارد. در مرکز شهر ایروان، معمولا بانک ها، ادارات، شرکت های دولتی، موسسات آموزشی و فروشگاههای معروف ارمنستان قرار دارد. مرکز خرید مترونو ایروان، به تهویه مطبوع، سیستم گرمایشی، دوربین مداربسته 24 ساعته، امنیت، سیستم اطفا حریق اتوماتیک و سرویس بهداشتی، بخش های سرگرمی، آمفی تئاتر، اینترنت وایفای، کافه، فست فود، سینما تجهیز شده است. فروشگاههای این مرکز خرید به ارائه انواع برندهای خارجی و محلی می پردازند. برندهای ال سی وایکیکی، الینا، ماگوس هوم، جی شاک، گلدن رز، وایت کالکشن و...، در این مرکز خرید شعبه دارند. مرکز خرید مترونوم ایروان، یکی از بزرگترین و بهترین مراکز خرید ایروان ارمنستان برای خرید محسوب می‌شود. پیشنهاد آژانس گردشگری ابرآسا برای مراکز خرید ارمنستان مرکز خرید مترونوم است.

آدرس مرکز خرید مترونوم ایروان: ایروان، خیابان ایساکیان
ساعت کاری مرکز خرید مترونوم ایروان: از 10:00 تا 22:00 و در برخی ایام 24 ساعته


روسیا مال ایروان Rossia Mall
روسیا مال از محبوب ترین و بهترین مراکز خرید ارمنستان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران تور ارمنستان ارزان قیمت است. این مرکز خرید، در خیابان تیگران متس، در نزدیکی مرکز شهر ایروان و در نزدیکی میدان جمهوری قرار دارد. در مرکز خرید روسیا مال، انواع فروشگاه ها از برندهای بین المللی و جذاب تا بوتیک های داخلی به عرضه انواع کالا می پردازند. او وی اس، ال سی وایکیکی، مینیسو، دفکتو و آدیداس و...، از جمله برندهای موجود است که در روسیا مال شعبه دارند. در کنار فروشگاههای که به ارائه انواع پوشاک از برندهای مختلف می پردازند، میتواندی از فودکورت های موجود در روسیا مال استفاده و از طعم غذاهای فست فودی و محلی لذت ببرید.
آدرس روسیا مال ایروان: ایروان، خیابان تیگران متس
ساعت کاری روسیا مال ایروان: از 10:00 تا 22:00


مرکز خرید روسیا

مرکز خرید تاشیر استریت ایروان Tashir Street Shopping Centre
مرکز خرید تاشیر استریت یک مرکز خرید زیرزمینی دوطبقه در ایروان است. در این مرکز خرید حدود 70 فروشگاه در سراسر این مجموعه وجود دارند که جدیدترین لباس ها، کفش ها، لوازم خانگی، مبلمان، محصولات کودک و لوازم الکترونیکی را عرضه می کنند. برندهای معروفی چون توگاس، اسکچرز، کاره دیزاین، نیو بالانس و تعدادی دیگر از برندهای بین‌المللی در این مرکز خرید شعبه دارند. در کنار فروشگاه ها در مرکز خرید تاشیر استریت ایروان، کافه های شیکی وجود دارند که می توانید از طعم بی نظیر قهوه های آنجا لذت ببرید.

آدرس مرکز خرید تاشیر استریت ایروان: ایروان، خیابان شمالی
ساعت کاری مرکز خرید تاشیر استریت ایروان: 10:00 تا 22:00

مرکز خرید تاشیر

مرکز خرید مال ایروان Yerevan Mall
مرکز خرید مال ایروان از جمله بهترین مراکز خرید ایروان ارمنستان است که اکثر گردشگران تور ارزان ارمنستان با آن آشنایی دارند. این مرکز خرید در خیابان آرشاکونیاتس به عنوان بزرگترین مرکز خرید در ارمنستان شناخته شده است. مرکز خرید مال ایروان، در سال 2014 در سه طبقه افتتاح شده است. در مرکز خرید مال ایروان برندهای معروفی مانند زارا، منگو، برشکا، آلدو، لیوایز و تنها فروشگاه مانگو من در کل کشور هم در این مرکز خرید شعبه دارند.

آدرس ایروان مال ایروان: ایروان، خیابان آرشاکونیاتس
ساعت کاری ایروان مال: 10:00 تا 22:00


مرکز خرید ایروان

مرکز خرید دالما گاردن ایروان Dalma Garden Mall
مرکز خرید دالما گاردن از جمله بهترین مراکز خرید ارمنستان است که در نزدیکی تپه تسیسرناکابرد قرار دارد. این مرکز خرید در سال 2012 افتتاح شد. در مرکز خرید دالما گاردن برندهای معروفی چون والیز، زارا، مانگو، میس سلفریدج، کارپیسا، جیوردانو، پول اند بیر، یو اس پلو، باتا، آلدو، مارک اند اسپنسر، استرادیواریوس، اف اند اف، آرمانی، برشکا و غیره شعبه دارند. البته در کنار فروشگاه های معروفی که در این مرکز خرید قرار دارند، سوپر مارکت های زنجیره ای نیز در این مرکز خرید، شعبه دارند. وجود سینماهای زنجیره‌ای سینما استار، رستوران‌ها، سالن بولینگ، زمین بازی برای کودکان و باقی امکانات موجود در این مجموعه، آن را به یکی از بهترین مراکز خرید ایروان ارمنستان تبدیل کرده است.

آدرس دالما گاردن مال ایروان: ایروان، بزرگراه سیتیرناکابرد
ساعت کاری دالما گاردن مال ایروان: 10:00 تا 22:00


مرکز خرید دالما گاردن

در ارمنستان، مردم به غذا خیلی اهمیت می دهند چنانچه در مراسم و اعیاد و واقعه های اجتماعی و ملی می توان بوی غذاهای معروف و منحصر به فرد را از کوچه و خیابان احساس کرد. در سفر به ارمنستان، می توانید از رستوران هایی که انواع غذاهای خوشمزه محلی و بین المللی را سرو می کنند بازدید کنید و با فرهنگ غذایی مردم ارمنستان آشنا شوید.

رستوران لواش ارمنستان Lavash Restaurant
رستوران لواش ارمنستان رستورانی لاکچری و با کیفیت است که به سرو انواع غذاهای بین المللی و محلی گرجی می پردازد. شاید اسم این رستوران برای شما جالب باشد اما باید بدانید که اسم این رستوران از اسم لواش خودمان گرفته شده است. قیمت غذاهای رستوران لواش ارمنستان معقول است.


رستوران لواش ارمنستان

رستوران ماموور ایروان Mamoor Restaurant
رستوران ماموور ایروان ارمنستان رستورانی زیبا با محیطی رمانتیک که در آن می توانید به صرف شام در کنار موسیقی زندهمی پردازید. کارکنان این رستوران به زبان های اسپانیایی و انگلیسی صحبت می کنند. این رستوران به سرو انواع غذاهای کبابی می پردازد پس اگر علاقه مند به خوردن استیک گوشت هستید حتما به رستوران ماموور ایروان رفته و از غذاهای خوشمزه این رستوران بهره مند شوید. این رستوران در نزدیکی میدان جمهوری ایروان قرار دارد. 



رستوران ماوور ایروان

رستوران خانه چوبی ایروان wooden house restaurant
رستوران خانه چوبی ایروان ارمنستان به سرو انواع غذاهای سنتی ارمنی می پردازد. در این رستوران، تمام غذاها بصورت سلف سرویس است. این رستوران از جمله رستوران های اقتصادی است. این رستوران به سبک قدیمی طراحی شده است و همانطور که از نام آن پیداست، تمام صندلی ها و میزهای آن از جنس چوب است. در رستوران خانه چوبی ایروان، تمامی کارکنان خانم هستند. رستوران خانه چوبی ایروان در نزدیکی میدان جمهوری قرار دارد.

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX