معرفی غذاهای عمان

راهنمای سفر علی سربالاوند 02 آذر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
تا به حال از طعم و مزه غذاهای عربی چیزی شنیده‌اید؟ آیا شما نیز از افرادی هستید که علاقه دارید طعم این غذاها را بچشید؟ غذاهای عربی از منحصر به فردترین غذاهایی هستند که به علت طعم و مزه بی نظیری که دارند در سراسر جهان معروف شده‌اند. جالب است بدانید که حتی بیشتر افراد برای خوردن غذاهای عربی به کشورهای خاور میانه و یا حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنند.

عمان نیز یکی از کوچک‌ترین و بهترین کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس به حساب می‌آید که علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های فوق العاده، غذاهای خوشمزه‌ای را نیز به خود اختصاص داده است. بیشتر افراد مدام این سوال را می‌پرسند که آیا غذاهای عمان نیز مانند بقیه کشورهای عربی خوشمزه است؟ ترکیبات موجود در این غذاها چیست؟ چه تعداد افرادی به این غذاها علاقه دارند؟ اگر شما نیز از افرادی هستید که این سوالات برایتان ایجاد شده و در رابطه با غذاهای عمان می‌خواهید بدانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


انواع غذاهای عمانی 
عمان یکی از جالب‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس به حساب می‌آید که دارای مرز آبی مشترک با ایران است. این کشور سلطان نشین به علت اینکه در کنار دریای عمان قرار گرفته است مناظر طبیعی فوق العاده و همچنین جاذبه‌های گردشگری دیدنی بسیار زیادی دارد. البته لازم به ذکر است که شهرت عمان به جاذبه‌های گردشگری محدود نمی‌شود؛ چرا که عمانی‌ها به طور معمول به فرهنگ اصیل عرب در شهر پر آوازه مسقط معروف هستند. بهترین راه برای اینکه بتوانید با فرهنگ و تمدن مردم این کشور آشنا شوید، این است که در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور قدم بزنید و از نزدیک با مردم آن ارتباط برقرار کنید.

این افراد به شما دقیق‌ترین اطلاعات را در رابطه با غذاهای عمان می‌دهند و بهترین‌های این کشور را به شما معرفی می‌کنند. شاید اولین چیزی که نظر شما را در این گشت و گذارها به خود جلب کند، دیدن رستوران‌های مجلل و شیک در این کشور باشد. به این دلیل که مردم عمان به غذاهای روزانه خود و حتی میان وعده‌ها نیز اهمیت زیادی می‌دهند. در نتیجه می‌توان غذاهای عمان را بخشی از فرهنگ این کشور زیبا به حساب آورد. اگر شما از افرادی هستید که به عمان سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که امتحان کردن غذاهای این کشور را در برنامه خود قرار بدهید.

بهترین غذاهای عمانی کدام است؟
در کشور عمان غذاهای زیادی وجود دارد که افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. جالب است بدانید بیشتر افرادی که به عمان سفر می‌کنند برای خوردن غذای آن‌ها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین غذاهای این کشور که در میان خود مردم عمان نیز طرفداران زیادی دارد، فلافل است. حتی رستوران‌های زیادی نیز در این کشور فقط برای فروش فلافل احداث شده‌اند. فلافل‌های عمانی به طور معمول دارای ادویه و سبزیجات زیادی است. به شکلی که برخی از فلافل‌ها به رنگ سبز دیده می‌شوند. در ادامه این مطلب برخی از بهترین غذاهای عمانی به شما معرفی شده است.


۱. مشکاک کباب

یکی از بهترین و مجلسی‌ترین غذاهای دنیا کباب می‌باشد که تمام افراد به آن علاقه دارند. این غذای خوشمزه در هر کشور به شکل خاصی پخته می‌شود. در کشور عمان نیز مشکاک کباب یکی از لذیذترین غذاها به حساب می‌آید که علاوه بر داشتن طرفداران زیاد در مهمانی‌ها و مجالس رسمی مصرف زیادی دارد. مواد اصلی مشکاک کباب گوشت مرغ یا بره می‌باشد. برای طعم دار کردن این غذا، در ابتدا گوشت را برای مدت طولانی در ادویه جات مخصوص قرار می‌دهند. پس از آن بنا به سلیقه افراد یا به وسیله فر و یا ذغال آن را می‌پزند.


هریس
هریس نیز یکی از انواع غذاهای عمانی محسوب می‌شود که به شکل سوپ است و به طور معمول به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. شکل ظاهری این غذا شبیه به حلیم است و از گوشت و گندم تهیه شده است. هریس با سس مخصوص خورده می‌شود و جایگاه مهمی در میان عمانی‌ها دارد. از این غذا در مجالس رسمی و مهمانی‌ها نیز استفاده زیادی می‌شود و در کنار سایر غذاهای مجلسی قرار می‌گیرد.


کباب شووا
بدون شک خوردن غذایی که پختن و تهیه کردن آن نزدیک به دو روز طول کشیده است، می‌تواند تجربه بی نظیر و فوق العاده‌ای باشد. این غذای جالب که کباب شووا نام دارد به علت اینکه طرز تهیه بسیار سختی دارد معمولا در ایام عید پخته می‌شود. در زبان عربی شووا به معنای گوشت کباب شده است که از گوشت بره تهیه می‌شود. برای تهیه کردن این غذای خوشمزه، ابتدا گوشت را درون ادویه‌های مخصوص قرار می‌دهند. پس از آن این مواد را درون پوست موز یا نخل می‌پیچند و به مدت دو روز درون تنور سنگی می‌گذارند.


مجبوس
مجبوس یکی از غذاهای مهم در میان عرب‌ها محسوب می‌شود که به عنوان غذای سنتی اعراب و عمانی‌ها معرفی شده است. این غذای خوشمزه در میان غذاهای رستوران‌های عمان طرفداران بسیار زیادی دارد. برای پختن این غذا به موادی مانند برنج مخصوصی که باسماتی نام دارد به همراه گوشت مرغ یا بره احتیاج است. برای تهیه کردن این غذا در ابتدا گوشت را با پیاز، سیر و ادویه می‌پزند و پس از آن مواد پخته شده را با برنج آبکش شده مخلوط کرده و می‌پزند. این غذا که یکی از محبوب‌ترین غذاهای عمان محسوب می‌شود، به علت اینکه دارای هل و زعفران زیادی دارد طعم بسیار لذیذی دارد.


مشوی
یکی از بهترین غذاهایی که در کشور عمان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، غذاهای دریایی می‌باشد. مشوی از جمله غذاهای خوش طعم عمان است که برای تهیه کردن آن از ماهی شیر استفاده می‌شود. برای تهیه کردن این غذا در اکثر کشورهای دنیا در داخل تابه و روی آتش سرخ می‌شود. اما چیزی که باعث خوشمزه شدن این غذا شده، فقط ادویه‌های مخصوصی است که به وسیله آن به غذا طعم می‌دهند. مشوی به همراه سس لیمو سرو می‌شود.


نان‌های عمانی، محبوب‌ترین خوردنی‌ها
شاید قرار گرفتن نان عمان، در میان غذاهای این کشور قدری عجیب به نظر برسد. اما نان‌های عمانی به قدری خاص و خوشمزه هستند که به هیچ عنوان نمی‌شود از معرفی آن‌ها صرف نظر کرد. مردم عمان عاشق نان هستند و همیشه در کنار تمام غذاهای خود مقداری نان قرار می‌دهند. به همین علت نیز در بیشتر آشپزخانه‌های کشور عمان، نان نیز به همراه سایر غذاها طبخ می‌شود. از معروف‌ترین نان‌های سنتی عمان می‌توان به نان نازک، ترد و برشته اشاره کرد که به همراه غذاهایی مانند مجبوس، هریس و مشکاک کباب خورده می‌شود.

مشاهده  همه چیز در مورد مسقط و محله های آن
جالب است بدانید به دلیل اینکه عمانی‌ها علاقه بسیار زیادی به خوردن نان‌های سنتی دارند، نانوایی‌های متعددی در این کشور فعالیت می‌کنند. یکی از معروف‌ترین نان‌های این کشور مشعلتات می‌باشد که بسیار مسطح و نرم است. این غذا به طور معمول با گوشت، اسفناج و پنیر آماده می‌شود. مشعلتات که به صورت کیک‌های نازک تهیه می‌شود با مواد ذکر شده پر می‌گردد و حدود ۵ دقیقه بعد نیز پخته خواهد شد.


خرماهای عمان
حتما قرار گرفتن نام خرما در میان غذاهای عمان برای شما قدری عجیب به نظر می‌رسد. اما لازم به ذکر است که خرما نقش بسیار پر رنگ و مهمی در فرهنگ و آشپزی مردم عمان و به طور کلی در میان اعراب دارد. کشت خرما در کشور عمان بسیار دیده می‌شود، به شکلی که شما می‌توانید انواع مختلف خرما را در این کشور ببینید. نکته جالب توجه این است که خرما توانسته خود را در فرهنگ عمان نیز جای بدهد تا جایی که در مهمانی‌های رسمی و مجالس نیز از این محصول استفاده‌های زیادی می‌شود.


در برخی از مواقع خرما را در میان ارده و کنجد یا پودر نارگیل قرار می‌دهند و با آن‌ها یک دسر خوشمزه درست می‌کنند. همچنین باید بگوییم که خرما در آشپزی مردم عمان نقش پر رنگی داشته و در اکثر غذاها، دسرها و شیرینی‌های عمانی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

آیا شاورما نیز از غذاهای عمان محسوب می‌شود؟
شاورما یکی از محبوب‌ترین غذاهای گوشتی در میان خاور میانه به حساب می‌آید که در حقیقت از دونر کباب ترکیه الهام گرفته شده است. این غذا علاوه بر اینکه در عمان طرفداران زیادی دارد، در کشورهایی مانند لبنان نیز بسیار معروف است. شاورما از گوشت مزه دار شده، ادویه جات مخصوص عمان، گوشت مرغ و یا گوسفند تهیه شده است‌. این غذای بی نظیر در مقدار زیاد به سیخ کشیده می‌شود و با حرارت ملایم آتش کباب می‌شود. البته از گوشت‌های دیگری نیز مانند مرغ، بوقلمون، گوساله یا بز نیز می‌توان در این غذای خوشمزه استفاده کرد.

برای تهیه کردن شاورما، برش‌های نازک گوشت را روی هم در سیخی عمودی فرو می‌برند تا یک توده بزرگ از ورقه‌های گوشت تشکیل شود. سپس این گوشت‌ها را کباب می‌کنند و پس از پخته شدن به میزان دلخواه برش می‌زنند. جالب است بدانید که شاورما با نان مخصوص خود یعنی پیتا و سبزیجات فراوان خورده می‌شود‌. در خیابان‌های مختلف شهرهای عمان شما می‌توانید رستوران‌های متعدد بسیار زیادی را در حال تهیه کردن شاورما ببینید.


در حالت کلی غذاهای عمان بخشی از فرهنگ این کشور محسوب می‌شوند. در نتیجه اگر شما از افرادی هستید که برای گردشگری به این کشور سفر کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این غذای بی نظیر امتحان کنید.
مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX