راهنمای سفر به مصر، دنیای عجایب و شگفتی ها

راهنمای سفر فریبا آردم 17 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

مصر کشوری در شمال شرقی آفریقا و جنوب غربی آسیا است. پایتخت مصر، شهر کاهیره است و با استفاده از زبان عربی به عنوان زبان رسمی و دین اسلام به عنوان دین رسمی، اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند. مصر زیبا، به داشتن بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری، سواحل زیبا معروف است و همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اهرامها، که یکی از شاهکارهای بزرگ دوران باستان هستند، در مصر واقع شده‌اند. این کشور همچنین دارای مناطق طبیعی زیبا و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی مانند معابد، کلیساها، موزه‌ها، بازارها و کاخ‌ های باستانی است. مصر یک کشور صنعتی و تولیدکننده نفت است و نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان است. همچنین، گردشگری، تجارت و خدمات نیز به عنوان بخش‌ های مهم اقتصادی این کشور شناخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم با شما قدم به قدم با مصر آشنا شویم. با آژانس گردشگری ابر آسا همراه باشید.


موقعیت جغرافیایی مصر

کشور مصر در شمال شرقی آفریقا و جنوب غربی آسیا قرار دارد. این کشور از سمت غرب با لیبی، از سمت جنوب با سودان، از سمت شمال با دریای مدیترانه و از سمت شرق با فلسطین و اردن و عربستان همسایه است و مرز مشترک دارد.

تاریخچه مصر

تاریخچه مصر به دوران باستان بازمی‌گردد. از بیش از پنج هزار سال قبل از میلاد، حکومت ‌های مختلفی بر مصر حاکم بودند و تمدنی بسیار پیشرفته و بزرگی را در این نواحی بوجود آوردند. در دوران باستان، مصر به دلیل محل واقعیتش و نزدیکی به نیل، یکی از پربازده‌ترین و پیشرفته‌ ترین فرهنگ‌ های دنیا را تجربه کرد. فرهنگ مصر باستان شامل سازمان‌ های اداری، سیاسی و دینی پیچیده و متعددی بود. اهرام‌ های بزرگ، که به عنوان نمادی از فرهنگ باستانی مصر شناخته می‌شوند، در این دوره ساخته شدند. 
در دوران بعدی، مصر تحت حکومت امپراتوری ‌هایی مانند پرسیان، یونانیان، رومیان و عرب قرار گرفت. این حکومت‌ ها باعث تجربه تغییرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای مصر شدند. در دورهٔ حکومت مسلمانان، حکومت مصر به مرکزیت قاهره به عنوان پایتخت اسلامی تبدیل شد. 
در قرن بیستم، مصر به استقلال خود از امپراتوری بریتانیا دست یافت و به یک جمهوری مستقل تبدیل شد. امروزه، مصر یک کشور بزرگ و پرجمعیت است که با دارا بودن منابع غنی، تجارت، گردشگری و صنعت، اقتصاد پویایی دارد.

شهرهای پرطرفدار مصر
مصر به جز جاذبه های گردشگری فراوان، شهرهای زیبا و پرطرفداری دارد. از جمله شهرهای محبوب و جذاب مصر میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

قاهره Cairo
قاهره با پایتخت مصر  و بزرگترین شهر جهان عرب است و از محبوب ترین شهرهای سفر به مصر است. قاهره نزدیک روز نیل است و تمدن اولیه مصر از همینجا شکل گرفت. قاهره محل احداث اهرام ثلاثه است. قاهره همه ساله گردشگران تور مصر با قیمت مناسب بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. مصر و هر آنچه که از مصر به خاطر دارید را می توانید در قاهره پیدا کنید. ساعت رسمی قاهره، دو ساعت و نیم از تهران عقب تر است. مصر دارای آب و هوای خشک بیابانی دارد. در قاهره، شب ها خنک و روزها گرم است و میانگین دمای هوا به 35 درجه می رسد. بهترین زمان سفر به قاهره، از مارس تا آوریل و از اکتبر تا نوامبر است. میدان تحریر، از میدان های مرکزی قاهره است. در قاهره، جاذبه های گردشگری فراوانی چون موزه مصر، مسجد الازهر، منطقه قدیمی قاهره، بازار خان الخلیلی، قلعه صلاح الدین، مسجد سلطان حسن، باب زویله، خیابان معز الدین الله، مسجد ابن طولون، پارک الازهر، محبه زمالک، برج قاهره، جزیره روضه، مسجد الحکیم، سقاره، تانیس، واحه الفیوم و ... قرار دارد.

شهر قاهره مصر

جیزه Giza
جیزه، سومین شهر مصر است و در نزدیکی قاهره و از محبوب ترین شهرهای مصر محسوب می شود. اغلب آثار باستانی و تاریخی مصر، در جیزه قرار دارد. هرم جیزه که شهرت جهانی دارد و بزرگترین هرم اهرام سه گانه مصر است در جیزه قرار دارد. جیزه هتل های لوکس بسیاری دارد و اقامتی دلنشین را برای مسافرین تور ارزان مصر فراهم می کند. جیزه از شهرهای تاریخی و محبوب در دنیاست و میتوانید با هر بودجه و سلیقه ای که دارید از هتل های جیزه استفاده نمایید. جیزه شهری است که باید به آن سفر کرد و خاطراتی دل انگیز برای خود ثبت کرد. از جمله جاذبه های گردشگری جیزه می توان به مجسمه ابوالهول، اهرام جیزه، هرم جوزر، موزه قایق خوفو و ... اشاره کرد.

اهرام جیزه مصر

اسکندریه Alexandria
اسکندریه را اسکندر مقدونی در سال 332 قبل از میلاد بنا گذاشت و از مهمترین شهرهای مصر شمرده می شود. اسکندریه به خاطر مجاورت با دریای مدیترانه به عروس مدیترانه مشهور است. اسکندریه شهری زیبا و ساحلی است و به دلیل جاذبه های فراوانی که دارد همه ساله میزبان گردشگران خرید تور مصر بسیاری است. از جاذبه های گردشگری اسکندریه میتوان به ستون پومپی، کاخ مونتازا، ارگ کایتبی، موزه ملی اسکندریه، فاونس اسکندریه، مسجد ابو عباس مرسی، موزه جواهرات سلطنتی، موزه رومی گریکو، کلیسای سن تاکلا هیمانوت، موزه کوبا ساماویا، کاخ راس التین، کاخ آنتونیادیس، موزه و کتابخانه اسکندریه، ناحیه پل استنلی، موزه کاوافی، موزه محمو سعید، موزه دریایی کایتبی، موزه خوشنویسی اسکندریه، موزه ملی نیروی دریایی، سایت باستان شناسی کم ال دیکا، مجسمه عروس دریایی، میدان الگاندی المقول، کاخ امیر عزیز فهمی، کاخ الحرملیک، کاخ صفا و ... اشاره کرد.


شهر اسکندریه مصر

اقصر (لوکسور) Luxor
اقصر یا لوکسور، شهری باستانی در منطقه جنوبی مصر است و از شهرهای دیدنی مصر است که بسیاری از جاذبه های گردشگری مصر را در خود جای داده است. اقصر در جنوب مصر و شرق رود نیل واقع شده است.معماری اقصر بی نظیر است. 


شهر لوکسور مصر

غردقه Hurghada
شهر غردقه شهری زیبا در کرانه مصری دریای سرخ و به خاطر سواحل زیبا و آب های پاکیزه ای که دارد همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. در سفر به مصر و بازدید از غردقه، می توانید از تفریحات آبی متعدد مانند غواصب و اسکی روی آب لذت ببرید. از جمله جاذبه های گردشگری غردقه می توان به سکونتگاه های روم باستان مونس، صومعه سنت آنتونی، صومعه سنت پل، آکواریوم دریای سرخ، کلیسای قبطی مسیحی و ... اشاره کرد.

شهر غردقه مصر

سواحل مصر

1.خليج فيورد، تابا Fjord Bay, Taba
خلیج فیورد در فاصله 15 کیلومتری مصر، شهری کوچک به نام تابا قرار دارد. خلیج فیورد، مناسب افرادی است که که تجربه غواصی دارند. از جمله جذابیت هایی که خلیج فیورد برای غواصان دارد، وجود حجم عظیمی از مرجان ها در کف خلیج است. در عمق 24 متری از خلیج فیورد، تنوع زندگی دریایی در میان صخره ها، ماهی های زیبایی وجود دارد و این نشان از آب های زیبا و تمیز در عمق دریاست. 

خلیج تابا مصر

2.ساحل رئس ابو غالم، دهب Ras Abu Galoum, Dahab
ساحل رئس ابو غالم مناسب افرادی است که اسنورکلینگ و غواصی انجام میدهند. ساحل زیبای رئس ابوغالم، ساحلی آبی و درخشان در نزدیکی اقامتگاه بادیه نشینان سنتی قرار دارد. برای رسیدن به ساحل رئس ابو غالم می توانید با شتر به سوی ساحل حرکت کنید و در اعماق دریای سرخ غواصی کنید و از تماشای مناظر باشکوه زیر آب لذت ببرید. وجود مرجان های سفت و نرم در زیر آب مکان مناسبی را برای زندگی فرشته ماهی، طوطی ماهی ها، و ماهی پیکاسو در کنار دیگر گونه هافراهم کرده است. فراموش نکنید که برای عظیمت به این ساحل زیبا حتما دوربین زیر آبی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید از دنیای زیر آب و حیات حیوانات دریایی عکس و فیلم تهیه کنید.


سواحل زیبای مصر

3.ساحل نویبا Nuweiba
ساحل نویبا ساحلی آرام و ساده است و دهکده اعراب بادیا نشین در گوشه ای از این ساحل قرار دارد. ساحل نویبا در کنار خلیج عقبه واقع شده است. در اطراف این ساحل بناها و ساختارهای زیادی وجود ندارد و همین امر به جذابیت های ساحل نویبا افزوده شده است. ناحیه ساحل نویبا در امتداد مسیر کوهنوردی قرار دارد و امتداد هفت کیلومتری شن و ماسه ی این منطقه در زبان عربی به چشمه های حباب معروف است.


ساحل نویبا مصر

4.ساحل رئس ام سید، شرم الشیخ Ras Um Sid, Sharm El Sheikh

شرم الشیخ، شهری ساحلی در کنار دریای سرخ است که فعالیت های مختلفی را برای توریست ها و مسافرین آفر تور مصر فراهم کرده است. شرم الشیخ مناسب غواصی است و محیطی آرام دارد. در شرم الشیخ، اقامتگاه های زیادی وجود داردکه محل مناسبی برای اقامت به همراه خانواده است. در شرم الشیخ گونه های کمیابی از ماهی ها و ساختارهای دریایی قرار دارد.

5.ساحل ال گونا El Gouna
ال گونا به زبان عربی یعنی تالاب. ساحل ال گونا ساحلی زیبا و شیک است که در قسمت شمالی دریای سرخ و در سواحل شرقی کشور مصر قرار دارد. ساحل ال گونا، پر از ازدحام است و مقصدی جذاب برای ثروتمندان مصری و اروپایی است. ساحل ال گونا، برای خدمات و ورزش های آبی در مصر، شهرت دارد. 


ساحل ال گونا مصر

6.ساحل سهل حشيش، غردقه Sahl Hasheesh Beach, Hurghada
ساحل سهل حشیش، از مناطق محبوب و معروف دریای سرخ است. این ساحل به وجود مرجان های ظریف و ساحل بکر شهرت فراوانی دارد. در ساحل سهل حشیش اقامتگاههای لوکس فراوانی وجود دارد و برای علاقه مندان به ورزش های آبی، مکان مناسبی است. در ساحل سهل حشیش میتوانید به تفریحاتی از جمله باد سواری (اسکی روی آب به کمک بادبان) و دریانوردی با قایق تفریحی، غواصی و اسنورکلینگ وجود دارد.


ساحل سهل حشیش غردقه مصر

7.ساحل شرم اللولی، شهر مرسی علم Sharm El Luli, Marsa Alam
ساحل شرم اللولی، ساحلی زیبا و آرام و در کنار دریای سرخ است. در این ساحل، شن ها پور مانند است. ساحل شرم اللولی، مکانی مناسب برای افرادی است که به غواصی و اسنورکلینگ علاقه مند هستند. بهتر است از همراه داشتن تجهیزات مناسب ورزش های آبی اطمینان حاصل کنید، همچنین به خاطر نبود امکانات رستوران و غیره در محیط ساحلی، غذا و نوشیدنی به همراه داشته باشید.


ساحل شرم ال لولی مصر

8.ساحل عجیبه، مرسى مطروح Agiba Beach, Mersa Matruh
ساحل عجیبه، از سواحل نمادین کشور مصر است. کلمه عجیبه در زبان عربی به معنی اعجاز است. ساحل عجیبه مانند گوهری کمیاب در سواحل دریای مدیترانه ی مصر است. با رسیدن به شن های ساحلی می توانید درون آب های زلال و درخشان غوطه ور شوید. در اطراف آب های ساحل عجیبه، صخره های زیادی وجود دارد و امواج اقیانوس بسیار قدرتمند است و فرصت مناسبی را برای ورزش های آبی فراهم کرده است.


ساحل عجیبه مصر

9.خلیج سوما Soma Bay
خلیج سوما یا سوما بای شهری جدید، ساحلی و پرطرفدار در ساحل دریای سرخ است و در فاصله یک ساعته از فرودگاه غردقه قرار دارد. خلیج سوما توسط دریا احاطه شده است. در این خلیج، خدمات و مکان های لوکس و مناسبی قرار دارد و به همان میزان، هزینه اقامت در آن بسیار بالاست. خلیج سوما برای ورزش های آبی مانند اسکی روی آب مناسب است.

10.جزیره محميه Mahmya Island
جزیره محمیه جزیره ای زیبا در کنار دریای سرخ است. در این جزیره می توانید به غواصی و تماشای ماهی های رنگارنگ و دلفین ها بپردازید. گردشگران هزینه خرید تور مصر می توانند با تور قایق به مدت 45 دقیقه از غردقه با این جزیره زیبا بروند و از صخره ها و مرجان ها زیبای طبیعی لذت ببرند.

بهترین رستوران های مصر
1.رستوران سمکمک samkmak مصر: این رستوران به سرو انواع غذاهای مدیترانه ای و دریایی می پردازد. قیمت غذاهای رستوران سمکمک اسکندریه اقتصادی و مقرون به صرفه است.

2.رستوران ابوطارق Koshary Abou Tarek مصر: این رستوران به سرو کوشاری(محبوب ترین غذای مصری)، کباب ماهی، کباب شاورما، دلمه برگ، موساکای مصری، سالاد تهینی و ... می پردازد. 

3.رستوران چشم انداز دژ Citadel View مصر: این رستوران به سرو انواع غذاهای فرانسوی می پردازد.
4. رستوران زوبا zooba مصر: این رستوران، به سرو غذاهای خیابانی شهرت دارد.
5.رستوران فیش مارکت Fish Market مصر: این رستوران به سرو انواع غذاهای دریایی می پردازد. 
6.رستوران استفانو Estefano مصر: این رستوران به سرو انواع غذاهای ایتالیایی می پردازد.
7.رستوران ابوالسید Abou el-Sid مصر: این رستوران به سرو انواع غذاهای اصیل مصری و مدیترانه ای می پردازد.


بهترین هتل های مصر
1. هتل استیگن برگر ال تحریر قاهره مصر
2. هتل سوفیتل قاهره مصر
3.هتل کلئوپاترا لاکچری ریزورت شرم الشیخ مصر
4.هتل اولد کاتاراکت مصر
5.هتل سوئیس ایل نیل قاهره
6.هتل نووتل ال بورگ قاهره مصر


انواع تور مصر

تور ترکیبی مصر(قاهره، اهرام ثلاثه)

لازم به ذکر است که برای سفر به مصر به ویزای این کشور نیاز است. البته لازم است بدانید که کشور مصر برای ایرانیان ویزا صادر نمی‌کند. مدت کوتاهی در سال 1392 صدور ویزا انجام می‌شد، اما مجددا کنسل شد. در واقع سفر به مصر با پاسپورت ایرانی امکان‌پذیر نیست، مگر این‌ که جهت دریافت ویزای تجاری اقدام کنید.


بهترین مراکز خرید مصر
1.مرکز خرید مال  Mall of Egypt مصر
در فاصله کمی از مرکز شهر مصر و در امتداد جاده الوحات قرار دارد. مرکز خرید Mall of Egypt مرکز خریدی متوسط است. در این مرکز خرید تمام برندهای مشهور LC Waikiki، H&M، Zara و ... نمایندگی دارد. تنوع اجناس این مرکز خرید بسیار بالاست. به غیر از فروشگاه ها در این مرکز خرید، رستوران ها و فست فودهای زیادی وجود دارد.  

2. مرکز خرید کایرو فستیوال سیتی  Cairo Festival City Mall مصر

این مرکز خرید از بهترین مراکز خرید مصر است. تنوع برندهای لوازم خانگی، پوشاک و... بسیار خوب عمل کرده است. شما به راحتی با قدم زدن در بین فروشگاه‌های این مرکز خرید بزرگ نمایندگی برندهای بزرگ را خواهید یافت.

مرکز خرید کایرو مصر

3. مرکز خرید مال عربیا Mall of Arabia مصر
مرکز خرید مال عربیا مصر بزرگترین مرکز خرید مصر است و در خود فروشگاههای بسیاری را جای داده است. در کنار فروشگاههایی که در این مرکز خرید قرار دارند فودکورت و رستوران های بسیاری وجود دارند تا بعد از خرید بتوانید از این رستوران ها لذت ببرید.

مرکز خرید عربیا مصر

4.مرکز خرید سیتی استار Citystars مصر
مرکز خرید سیتی استار مصر بهترین انتخاب مصریان است. دیزاین این مرکز خرید دقیقا مطابق سلیقه مصریان است. در این مرکز خرید برندهای مختلفی نمایندگی دارند. وجود فودکورت ها و رستوران ها در کنار فروشگاه ها می تواند خستگی خرید را از بین ببرد.


مرکز خرید سیتی استار مصر

معروفترین جاذبه های گردشگری مصر
1.اهرام جیزه: اهرام جیزه که نماد مصر است به نامهای دیگری مانند اهرام ثلاثه یا اهرام مصر شناخته شده است. اهرام جیزه در زمان دودمان چهارم ساخته شده است و اینک یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود. اهرام جیزه از سه هرم با نام های خوفو، خفرع و منقرع تشکیل شده است.


اهرام جیزه مصر

2. مجسمه ابوالهول مصر:  ابوالهول یکی از یکی از غول های مصر باستان است که نام آن در افسانه های مصری به چشم می خورد. این غل مصری ترکیبی از انسان و حیوان است. مجسمه ابوالهول در قسمت سر مجسمه شبیه سر زنان و بدنی شبیه بدن شیر و بال های عقاب دارد. 


مجسمه ابوالهول مصر

3. مقبره فرعون ستی یکم: از بزرگترین مقبره های دوره پادشاهان است که در سال 1817 کشف شد. مقبره فرعون دارای 11 اتاق است که بر روی دیوارهای آن نقاشی هایی با طرح های برجسته از پادشاهان و حکومت باستانی مصر حکاکی شده است. 


مقبره فرعون ستی یکم مصر

4.معابد ابوسمبل مصر: ابوسمبل در قسمت جنوبی مصر در شهر حبشه قرار دارد. این معبد در قرن سیزدهم پیش از میلاد مسیح در زمان حکومت رامسس دوم ساخته شده است. معابد ابوسمبل کاملا از سنگ ساخته شده و هیچ مصالح دیگری در آن ها وجود ندارد. دولت مصر به منظور سد سازی، معابد را به بالای صخره انتقال داد تا آسیبی به آنها وارد نشود. 


معابد-ابوسمبل-مصر

5.کویر سفید مصر: کویر سفید که صحرای بیضا نام دارد از عجیب ترین جاذبه ها در طبیعت است. این کویر سراسر سفید است و در میان بیابانی خشک و بی آب و علف قرار دارد. این صحرا سرزمینی گچی را به نمایش می گذارد. کویر سفید در 45 کیلومتری شهر الفرافر قرار دارد.


کویر-سفید-مصر

اسرار مصر باستان
1. مردم مصر باستان شترسواری نمیکردند و به جای شتر از الاغ و قایق استفاده می کردند. در زمانهای قدیم، رودخانه نیل از وسط سرزمین های مصر باستان، عبور میکرد و نیل در واقع بزرگراه دریایی محسوب میشود.

2.در مصر باستان، همه را مومیایی نمیکردند. در واقع مومیایی کردن، فرآیند پیچیده و وقت گیری است و این فرآیند برای افراد صاحب منصب و ثروتمند جامعه اجرا می شده است و اکثریت مردم را در گودال های ساده و در بیابان ها دفن می کردند.

3. در مصر، حقوق مرد و زن با هم برخوردار هستند و مصریان بر این باور بودند که مرد و زن مکمل هم هستند. در مصر باستان، زنان همانند مردان می توانستند دارایی و کسب درآمد داشته باشند. می توانستند بدون سرپرست زندگی کنند.

4. هرم بزرگ مصر، توسط بردگان ساخته نشده است و این سازه عظیم را کارمندان دائمی که تعدادشان به 5000 نفر میرسید به همراه 20 هزار کارگر موقت ساخته شده است. برای این کارگران، در نزدیکی هرم، اردوگاهی میساختند که بعد از کار در آن استرات و تحت مراقبت های پزشکی قرار میگرفتند.

زبان و دین مردم مصر

زبان رسمی مردم مصر عربی است. فرانسوی و انگلیسی هم در این کشور رواج دارد. آن‌ ها مردمانی مذهبی شناخته شده‌اند و دین برایشان ارزش بالایی دارد. اسلام دین رسمی مردم مصر بوده و اغلب آن‌ ها سنی هستند.

واحد پول مردم مصر

واحد رسمی پول در کشور مصر پوند مصری است. هر 18.87 پوند مصری برابر با 1 دلار آمریکا است.

باید ها و نبایدهای سفر به مصر
1.چانه بزنید: یکی از مهمترین کارهایی که در مصر می توانید انجام دهید این است که در هنگام خرید، چانه بزنید. پس اگر می خواهید خرید با بهترین قیمت داشته باشید حتما از قدرت چانه زنی خود استفاده کنید. نگران نباشید مردم مصر بسیار انسانهای منعطفی هستند.
2.لوازم بهداشتی به همراه داشته باشید: فراموش نکنید که حتما با خود دستمال جیبی و صابون به همراه داشته باشید.
3.کفش مناسب بپوشید: در سفر به مصر نیازمند این است که پیاده روی زیادی داشته باشید. پس باید بدانید که استفاده از کفش های مناسب و صندل های راحتی بسیار مورد نیاز است.
4. لباس مناسب و پوشیده به تن کنید: مردم مصر عموما مردمانی مذهبی هستند. پس از لباس مناسب و هماهنگ با محیط استفاده کنید.

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX